Marketing rekomendacji bazuje na, w gruncie rzeczy, bardzo prostej zasadzie: współpracujące ze sobą firmy bezinteresownie polecają usługi partnerskich firm swoim klientom. Idealnie działa to w ramach jednej grupy biznesowej, pozwalając obsłużyć klienta kompleksowo, z korzyścią dla wszystkich stron. Warto natomiast wiedzieć, że wyróżniamy dwa modele rekomendowania usług: pasywny i aktywny. W tym poradniku przyglądamy się drugiemu z nich.
Aktywna rekomendacja, jak nietrudno się domyślić, wymaga zaangażowania ze strony rekomendującej. Chodzi o to, aby klient, którego obsługujemy, dowiedział się od nas o możliwości skorzystania z oferty partnerskiej firmy. Rekomendujący musi zbudować pozytywny wizerunek partnera w oczach klienta, wstępnie przedstawić mu ofertę i zapewnić, że jej wybór nie jest obarczony żadnym ryzykiem. To coś w rodzaju poręczenia jakości.
Dlatego w aktywny rekomendowaniu usług kluczowe znaczenie ma zaufanie do partnera. W ten sposób można polecać wyłącznie firmy, co do których mamy pewność, że prezentują wysoki poziom jakości, są terminowe, rzetelnie podchodzą do obsługi klienta. Stąd aktywny model rekomendacji najlepiej sprawdza się w ramach jednej grupy biznesowej, budowanej według określonych standardów (weryfikacja członków).
Przykładem może być sytuacja, w której firma świadcząca usługi księgowe rekomenduje swojemu klientowi skorzystanie z usług partnerskiej kancelarii prawnej, specjalizującej się w prawie spółek handlowych czy obronie interesów przedsiębiorców.
Nie dochodzi tutaj do konfliktu interesów. Obie firmy się uzupełniają, mogąc zaoferować klientowi kompleksową obsługę na gruncie księgowym i prawnym. Inicjatywa wcale nie musi wyjść ze strony klienta. Gdy biuro rachunkowe zauważy, że klient może mieć poważne problemy na gruncie prawa, powinno w jego interesie zarekomendować mu skorzystanie z pomocy wyspecjalizowanej kancelarii – jednocześnie podsuwając odpowiedni adres.
Zapamiętaj
Korzyści z aktywnego rekomendowania usług odnoszą wszystkie strony: klient (oszczędza czas), rekomendujący (zyskuje zaufanie i wdzięczność klienta) oraz rekomendowany (bez żadnych kosztów pozyskuje klienta zdecydowanego na zakup).
Aktywne rekomendowanie usług jest standardowym działaniem podejmowanym przez członków jednej grupy biznesowej. Zaznaczamy przy tym, że w marketingu rekomendacji nie chodzi o to, aby czerpać korzyści finansowe z polecenia usług firm trzecich w formie prowizji. Więcej o tym przeczytasz w artykule w naszych poradnikach, w którym porównujemy ze sobą system prowizyjny z marketingiem rekomendacji.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.