Data wpisu: 05.10.2021

Straty odrobione z nawiązką. Polski rynek reklamy ma za sobą świetne półrocze

Jeszcze w 2020 roku łatwo ulegaliśmy fatalistycznemu myśleniu, że wszystko, co dobre, już się skończyło i „nie będzie niczego”. Na szczęście te przewidywania, póki co, się nie sprawdziły i rynek reklamowy bardzo szybko odrobił pandemiczne straty. Mało tego: w pierwszym półroczu 2021 roku reklama wypracowała lepsze wyniki finansowe, niż w analogicznym okresie rewelacyjnego roku 2019. Szczegółowe informacje na ten temat przynosi nam raport Publicis Groupe.

Ogromny wzrost wydatków reklamowych

W pierwszym półroczu 2021 roku firmy wydały na reklamę w Polsce 4,83 mld złotych. Oznacza to wzrost o nieco ponad 20 proc. rok do roku oraz o 1,7 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2019. To pokazuje nie tylko, z jak dużym spadkiem mieliśmy do czynienia w szczycie pandemii, ale też dowodzi, że firmy wciąż są gotowe inwestować duże środki w działania promocyjne, mając świadomość, że bez nich trudno byłoby im funkcjonować na rynku.

Internet nadal liderem

Reklama online już jakiś czas temu wyprzedziła telewizyjną pod względem wydatków i ten dystans – choć symboliczny – nadal się utrzymuje. W pierwszym półroczu bieżącego roku aż 43,4 proc. budżetów reklamowych zostało zainwestowanych w kampanie online. Marketerzy najchętniej wybierają reklamę display, marketing w wyszukiwarkach oraz formaty wideo. Bardzo szybko rośnie też zainteresowanie reklamą na urządzeniach mobilnych, której udział w całym rynku e-reklamy wynosi już nieco ponad 42 proc.

Nieźle w pierwszym półroczu poradziła sobie również telewizja, która depcze po piętach Internetowi i ma 43 proc. udział w rynku reklamowym. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku firmy wydały na kampanie telewizyjne 2,08 mld złotych – o 366 mln złotych więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.

Są przegrani

Za takiego na pewno można uznać reklamę kinową, która zanotowała wręcz tąpnięcie wydatków – spadek wyniósł tutaj aż 70 proc. Wynika to z tego, że kina znów były przez długi czas zamknięte, a na dobre zaczęły przyjmować widzów dopiero pod koniec maja.

Reklamodawcy zostawiają również coraz mniej pieniędzy w wydawnictwach drukowanych. Budżety na kampanie w magazynach zmalały o blisko 10 proc., natomiast w dziennikach o prawie 13 proc.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry