Data wpisu: 25.05.2017

Agencja sieciowa i indywidualna – czym się różnią?

Nie da się ukryć, że współpraca z międzynarodową agencją reklamową jest bardzo nobilitująca i świadczy o sukcesie finansowym firmy. Na usługi takich agencji stać tylko bogate przedsiębiorstwa czy spółki Skarbu Państwa, a przeciętna wartość kampanii jest liczona w milionach złotych. Mimo to niektóre firmy, które mogłyby sobie pozwolić na taką luksusową obsługę, rozważają podjęcie współpracy z indywidualną agencją reklamową, widząc w takim rozwiązaniu konkretne korzyści.

Agencja sieciowa, czyli co?

Agencje sieciowe formalnie przypominają np. sieci stacji benzynowych. Ich marki są obecne na całym świecie, ale zatrudniają lokalnych pracowników, czasami mogą też dodać krajowe elementy do swoich szyldów i nazw (np. dorzucić słowo Poland, Warsaw etc.). Siłą sieciówek jest rozpoznawalna, globalna marka – coś jak McDonald's. Każdy, bez względu na to, gdzie akurat się znajduje, może się spodziewać mniej więcej tego samego smaku (czy w przypadku agencji – jakości obsługi).

Sieciówki mają istotną przewagę nad konkurencją w postaci gigantycznych funduszy na działalność. Jeśli jakiemuś oddziałowi wybitnie nie idzie, to zmienia się jego szefa, ale jednocześnie dotuje go ze środków zagranicznych. Ważniejsze jest bowiem zachowanie renomy globalnego gracza.

Charakterystyczne dla agencji sieciowych jest to, że nie podejmują się one małych zleceń. Specjalizują się w obsłudze koncernów międzynarodowych, wspomnianych spółek Skarbu Państwa, ogromnych korporacji, gwiazd.

Zalety:

  • Gwarancja bardzo profesjonalnej obsługi
  • Taka współpraca zwiększa prestiż firmy
  • Kampania zostanie zrealizowana kompleksowo i na międzynarodowym poziomie

Wady:

  • Ogromne koszty obsługi reklamowej
  • Agencje sieciowe to korporacje – w dobrym i złym tego słowa znaczeniu
  • Rygorystyczne warunki współpracy

Agencja indywidualna – mały też może dużo

Mniejsze agencje reklamowe, które samodzielnie pracują na rozpoznawalność swoich marek, oczywiście nie mogą się równać z sieciówkami pod względem budżetu i zasobów ludzkich. Jednak warto zauważyć, że nie każda kampania reklamowa, nawet o sporym zasięgu, wymaga aż takiego rozmachu. Świetne kampanie można zrealizować za mniejsze pieniądze – analogicznie ogromny budżet reklamowy można wyrzucić w błoto, tworząc fatalną kampanię.

Małe agencje interaktywne działają w praktycznie każdym mieście i specjalizują się w obsłudze firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, lokalnych jednostek samorządowych czy klubów sportowych. Czasami jednak zdarzają się zapytania od naprawdę dużych graczy, którzy nie dogadali się z sieciówką lub po prostu nie chcą korzystać z usług międzynarodowych agencji.

Zalety:

  • Zdecydowanie niższy koszt obsługi
  • Indywidualne podejście do klienta, bardziej kameralne warunki współpracy
  • Mniejsze agencje często bardziej się starają, bo muszą samodzielnie walczyć o swoją przyszłość
  • Większa odpowiedzialność za efekty kampanii marketingowej – nieudana współpraca może pogrążyć małą agencję, a sieciówce nie zrobi żadnej krzywdy

Wady:

Na rynku jest miejsce zarówno dla agencji sieciowych, jak i indywidualnych. Jak widać raczej nie podbierają one sobie klientów, choć z tym także różnie bywa. Wybór konkretnego wykonawcy kampanii należy więc uzależnić od posiadanego budżetu, doświadczenia agencji i oczekiwanego modelu współpracy.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry