Wiesz, czym jest CSR?

Data wpisu: 17.07.2017
Zdjęcie główne #1303 - Wiesz, czym jest CSR?

No dobra, to miał być tytuł clickbaitowy i skoro czytasz ten tekst, to najwyraźniej nieźle wyszło. Jesteśmy Ci winni szybkie wyjaśnienie, o co chodzi. Otóż CSR to akronim od Corporate Social Responsibility, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Modne hasło, fajnie brzmi, ale co właściwie oznacza? I co ma wspólnego z marketingiem? Okazuje się, że bardzo dużo. Sprawdź, jak możesz wypromować swoją markę, jednocześnie robiąc coś dobrego dla innych.

Pomaganie innym i marce

Na pewno znasz Fundację TVN i Fundację Polsat. Obie zostały założone przez osoby związane z tymi prywatnymi stacjami telewizyjnymi. Oczywiście, u podstaw leżała chęć pomagania innym. Ale nikt nam nie powie, że prezesi tych telewizji nie mieli z tyłu głowy korzyści wizerunkowych, jakie przyniesie ich biznesom ogrzewanie się w blasku działalności charytatywnej.

Jakkolwiek cynicznie by to nie brzmiało, pomaganie się opłaca. A już szczególnie mówienie o tym, że się pomaga. Jesteśmy wrażliwym narodem i bardzo cenimy sobie działalność charytatywną. Każda marka, która się w nią angażuje, na tym wygrywa – o ile nie wybuchnie jakiś skandal, ale to już kwestia na marginesie tej dyskusji.

Pomysły na wykorzystanie CSR w marketingu marki

Łączenie działalności charytatywnej z promocją marki może przybierać bardzo różne formy. Stereotypowo myślimy od razu o fotografowaniu się prezesa z chorymi dziećmi obdarowanymi różnymi prezentami, ale to byłoby zbyt pretensjonalne (choć w małych społecznościach może być skuteczne).

Fajne działania marketingowe z wykorzystaniem CSR pokazuje od dłuższego czasu producent wody Żywiec, który prowadzi program sadzenia drzew. Akcję wspierają celebryci, wszystko dobrze się ze sobą łączy tematycznie (górska woda, lasy, dzika przyroda, trekking) i przynosi bardzo dobre efekty wizerunkowe.

Inne ciekawe przykłady:

  • Producent karmy dla psów deklaruje, że przekazuje 1% ze sprzedaży na schroniska dla zwierząt
  • Producent pasty do zębów funduje badania stanu uzębienia 100.000 polskich dzieci
  • PZU przez długi czas prowadziło świetną akcję „Stop wariatom drogowym”

Jak widać w działaniach charytatywnych, w które angażują się marki, wcale nie musi chodzić tylko o prowadzenie fundacji czy okazjonalnego wspieranie potrzebujących. Mądrze zaplanowana akcja ma charakter dłuższej kampanii wizerunkowej, mocno powiązanej z marką i jej filozofią oraz idealnie trafiającą do grupy docelowej marki.

Prostą formą CSR jest także sponsoring, który świetnie odpowiada na potrzeby firm niemogących sobie pozwolić na całościową kampanię, ale chcących zaprezentować się jako przedsiębiorstwa wrażliwe i odpowiedzialne społecznie.

Dlaczego wykorzystanie działalności charytatywnej w marketingu jest tak skuteczne?

Głównie dlatego, że klienci zyskują kolejny, tym razem bardzo ważny powód, aby wybrać produkty czy usługi właśnie tej zaangażowanej marki. Żyjemy w czasach jazgotu reklamowego, firmy coraz mniej się od siebie odróżniają, sięgają po te same narzędzia, uderzają w te same tony. Klienci mają tego dość i nie zwracają uwagi na klasyczny przekaz reklamowy.

Działalność charytatywna czy szerzej – odpowiedzialna społecznie – jest czymś zupełnie innym. Klient wybierając produkt takiej marki ma niejako wrażenie, że sam wspiera jakieś wartościowe działanie i komuś pomaga.

Jeśli po przeczytaniu tego wpisu myślisz, że Twoja firma jest zbyt mała, aby podjąć działania z obszaru CSR, to jesteś w poważnym błędzie. W Polsce działają tysiące fundacji, które czekają na jakąkolwiek pomoc. Są tak dobrze zorganizowane, że mogą zaoferować Ci znakomite wsparcie wizerunkowe w zamian za coś tak prozaicznego, jak pieniądze na pomoc innym. Uwierz – wystarczy poszukać.

Autor wpisu: Soluma

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.