Zmiany w życiu są potrzebne i motywujące, ale w biznes ich nie lubi. Nowe wiąże się z ryzykiem, niepewnością, brakiem gwarancji sukcesu itd. Bywa jednak, że nie ma wyjścia. Tak jest chociażby w przypadku strony internetowej. Są sytuacje, gdy trzeba przenieść ją na inną domenę, co oczywiście jest dość kłopotliwe, ale czasami nieuniknione. Wymieniamy 5 klasycznych powodów przeniesienia strony na nową domenę. Na końcu podpowiemy Ci też, jak to zrobić możliwie bezboleśnie.
- Zmiana nazwy firmy – klasyka gatunku. Wiele firm od lat funkcjonujących na rynku zmienia markę lub właściciela, który decyduje się na nową nazwę. W takiej sytuacji funkcjonowanie strony pod starą domeną jest pozbawione sensu – głównie z przyczyn wizerunkowych. Konieczne będzie więc wykupienie nowej domeny, tożsamej z nową nazwa firmy i przeniesienie strony pod ten adres.
- Zmiana dostawcy usługi hostingu – dostawca może zbankrutować lub po prostu podnieść cenę do poziomu, który jest dla firmy nie do zaakceptowania. Wówczas warto poszukać innego dostawcy i przenieść domenę na jego serwery. Zwykle w takiej sytuacji całą procedurą zajmie się nowy usługodawca. Ważne! Sprawdź warunki umowy, bo może się okazać, że przeniesienie domeny będzie się wiązać z jakąś opłatą manipulacyjną.
- Zmiana adresu strony – często dopiero po dłuższym czasie okazuje się, że nazwa domeny nie pasuje do marki lub po prostu jest zbyt trudna do zapamiętania czy wpisania dla potencjalnych klientów. Zamiast dalej w to brnąć warto jak najszybciej zdecydować się na zmianę domeny na łatwiejszą lub bardziej atrakcyjną dla internautów. Często trafia się jakaś okazja, np. nagle zwalnia się domena, którą firma interesowała się w przeszłości, ale była ona wtedy zajęta.
- Problemy wizerunkowe – jeśli firma nie ma pozytywnego wizerunku, a jej nazwa funkcjonuje w sieci w negatywnym kontekście, należy rozważyć zmianę marki. Wiąże się to także ze zmianą domeny. Często taki zabieg jest tańszy i skuteczniejszy niż podejmowanie długofalowych działań PR mających zmienić złą opinię na temat firmy.
- Z darmowej domeny na płatną – z taką sytuacją mamy najczęściej do czynienia w przypadku blogów. Jeśli strona została założona na darmowej platformie, np. Bloggerze, to po czasie może pojawić się potrzeba przeniesienia witryny pod płatną, ale indywidualną domenę (głównie z przyczyn wizerunkowych).
Jak się za to zabrać?
Przeniesienie strony na nową domenę nie jest wcale takie proste – szczególnie, jeśli witryna funkcjonuje pod starym adresem od dłuższego czasu. Wówczas szkoda jest tracić jej wypracowany już zasięg w wyszukiwarce. Co robić? Należy zastosować przekierowanie 301 – pisaliśmy o tej procedurze na naszym blogu. Dzięki temu negatywne skutki zmiany domeny będą minimalne.
Po zakończeniu przeniesienia dobrze jest też stale monitorować ruch na stronie i sprawdzać, czy przypadkiem spadek liczby odwiedzin w dłuższym okresie nie jest zbyt duży. Jeśli tak, trzeba skontaktować się z agencją SEO, która dokona analizy stanu witryny i jej zawartości. Być może na etapie przenoszenia zostały popełnione jakieś rażące błędy.
Samym przeniesieniem powinna się natomiast zająć doświadczona agencja specjalizująca się w tworzeniu stron internetowych. Jest to szczególnie ważne, jeśli wraz ze zmianą domeny następuje całkowite przebudowanie istniejącej witryny.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive