Data wpisu: 18.02.2014

Działania SEO, czyli być albo nie być strony internetowej w wyszukiwarce

Znane powiedzenie mówi, że jak nie ma kogoś w sieci, to tak naprawdę nie istnieje, i jak łatwo zaobserwować - w dzisiejszych czasach dużo w tym prawdy. Muszą o tym w szczególny sposób pamiętać właściciele biznesów online chcących dotrzeć do jak największej liczby klientów. Dla nich obecność w sieci to podstawa, kluczowa zaś jest widoczność w wyszukiwarce Google. Im wyżej w wynikach wyszukiwania, tym lepiej. W tym pomaga SEO. Co to takiego?

SEO - co to takiego?

SEO (Search Engine Optimization - Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), określane też jako pozycjonowanie stron, to szereg działań pomagających dotrzeć do klientów w przestrzeni internetowej. Dzięki nim strona może piąć się w wynikach wyszukiwania, a tym samym dotrzeć do większej liczby klientów. Tak to już działa, że dla większości użytkowników internetu, wysokie miejsce w Google jest wyznacznikiem jakości, tego, że warto zajrzeć na taką stronę i być może dokonać tu zakupów. Nie zapominajmy jednak, że w ogromnej mierze wynika to z oszczędności czasu. Nikt nie chce tracić czasu na wertowanie kolejnych stron wyszukiwarki (a potrafią być ich tysiące), jeśli wyświetlają nam się adekwatne wyniki. 

On-page SEO. Dlaczego to tak ważne działania?

SEO obejmuje różne działania, które mają sprawić, że strona stanie się widoczna dla użytkowników. Zdecydowanie najistotniejsze działania określane są jako on-page SEO (inna nazwa to on-site SEO), odpowiedzialne za jak najlepsze dostosowanie witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Zaliczamy do nich optymalizację treści, poprawę struktury i inne ważne aspekty techniczne, między innymi optymalizację kodu źródłowego. Nie bez przyczyny on-page określa się jako najważniejszy element pozycjonowania, gdyż za jego sprawą wyszukiwarki indeksują witrynę i są w stanie zrozumieć jej strukturę oraz zawartość. To zaś ma przełożenie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Działań on-page SEO jest wiele, postaramy się je przedstawić w kolejnej części tekstu. 

Struktura strony, czyli jej szkielet

Struktura strony to jej szkielet, absolutnie podstawowy czynnik decydujący nie tylko o kwestiach technicznych, ale też o tym, czy korzystanie z witryny będzie wygodne i intuicyjne. Trzeba o tym pomyśleć dużo wcześniej, jeszcze przed uruchomieniem strony, gdyż późniejsza edycja może nastręczyć wielu trudności. Od dobrze zaprojektowanej architektury witryny zależy bardzo dużo, zarówno pod kątem technicznym (roboty prawidłowo indeksują stronę), jak i funkcjonalnym (strona jest intuicyjna, użytkownicy więc nie mają problemów z poruszaniem się po jej zasobach). 

Treści dobrze podane

Nawet najpiękniejsza wizualnie strona musi być wypełniona treściami, które mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Żeby jednak faktycznie były one wartością dodaną, muszą być pomocne dla użytkownika, ale i wysoko oceniane przez algorytmy wyszukiwarki. To dlatego tak ważna jest optymalizacja treści na stronie, za co w dużej mierze odpowiadają działania content marketingowe. Treść musi być zrozumiała dla czytelnika, podana w przejrzystej firmie, odpowiadać na jego pytania i wątpliwości, dostarczać wyczerpujących informacji o ofercie. Pozycjonując stronę, musimy pamiętać o tym, by treści były maksymalnie unikalne, wzbogacone w słowa kluczowe i uporządkowane (zwłaszcza nagłówki H1, H2, H3…). 

Zoptymalizowany kod, czyli?

Równie ważne jest to, by zoptymalizować stronę pod kątem kodu. W tym celu wykonuje się wiele czynności, warto je wymienić i opisać kilkoma słowami

  • Meta title i meta description

Meta title to niezwykle istotny element HTML wpływający na ranking strony. Określa tytuł danej podstrony i wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Powinien więc zawierać słowa kluczowe, ale i zachęcać do kliknięcia. Meta description natomiast opisuje zawartość strony i podobnie jak meta title wyświetla się w wyszukiwarce, wpływając na wskaźnik klikalności. 

  • Zatroszcz się o adresy url

Powinny być przyjazne, czyli możliwie krótkie i zawierać słowa kluczowe, na jakie pozycjonujemy własną stronę. Unikać za to należy adresów url, w których występuje ciąg przypadkowych liczb i znaków. 

  • Grafiki - jak je zoptymalizować?

Praktycznie na każdej stronie internetowej obecne są grafiki, wpływając na jej lepszy wygląd. Ale nie tylko, bo odpowiadają też za pozycjonowanie i to, z jaką szybkością ładuje się strona internetowa. Koniecznie trzeba je zoptymalizować poprzez kompresję, wybór odpowiedniego formatu, opis (przyjazna nazwa) i wstawienie tekstu alternatywnego. 

Co jest dodatkowo ważne?

Powyższe czynniki są absolutnie kluczowe, by strona dobrze się pozycjonowała i była możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy o nich, mając jednocześnie na uwadze, że można zrobić więcej. Oto wybrane przykłady.

  • Rich Snippets

To dodatkowe informacje, jak opinie, średnia ocen, zdjęcia itp., które mają za zadanie jeszcze bardziej wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwania. 

  • Linkowanie wewnętrzne

Dzięki nim roboty skuteczniej indeksują stronę, co mocno wpływa na pozycjonowanie. Dobrze przemyślana i rozplanowana wewnętrzna struktura linków sprawia, że roboty są w stanie dotrzeć do wszystkich podstron w obrębie serwisu. 

  • Wersja mobilna

Tego punktu nie można przeoczyć, tym bardziej że Google będzie zwracać na to, czy strona została dostosowana do wersji mobilnej, coraz baczniejszą uwagę. 

Jak widać, pod tymi trzema niepozornymi literkami - SEO, kryje się wiele działań, od których zależy pozycja strony internetowej w wyszukiwarce. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy pod adres https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry