Pozycjonowanie sklepu internetowego to bardzo złożona kwestia. Każdy właściciel e-sklepu powinien się z nią jednak zapoznać, aby mieć jakiekolwiek szanse na odniesienie sukcesu na rynku e-commerce. Nie jest przecież tajemnicą, że klienci odwiedzają tylko te sklepy, które są dobrze widoczne w wyszukiwarce i mają przez to rozpoznawalną markę. Jeśli właśnie ruszasz z e-biznesem, na pewno zadajesz sobie pytanie: od czego zacząć pozycjonowanie sklepu? W tym wpisie przedstawimy Ci najważniejsze etapy.
Masz już sklep, który w Twojej ocenie prezentuje się naprawdę fajnie i teoretycznie powinien spełniać oczekiwania klientów. W porządku – ale co z wyszukiwarką? Dla robotów Google nie ma znaczenia, czy Twój e-sklep jest ładny czy brzydki. Liczy się tylko to, czy został odpowiednio zoptymalizowany, czyli czy spełnia warunki widoczności w wyszukiwarce.
Na optymalizację e-sklepu składa się wiele kluczowych etapów. Trzeba sprawdzić, czy wszystkie podstrony są prawidłowo tytułowane (czy mają unikalne tytuły zawierające tagi precyzyjnie informujące użytkownika oraz roboty, co znajduje się na stronie), czy poszczególne strony posiadają opisy meta (wyświetlane pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania), czy strona posiada słowa kluczowe, czy odpowiednio szybko się ładuje, czy wszystkie adresy URL są czytelne i zawierają słowa kluczowe. Dopiero po przeprowadzeniu optymalizacji można się zabrać za właściwe pozycjonowanie sklepu.
Pamiętaj!
Tego etapu nie można pominąć. Pozycjonowanie niezoptymalizowanego sklepu przypomina remont silnika w aucie bez kół – samochód i tak nie pojedzie.
Obecnie nie da się wypozycjonować sklepu internetowego, który nie posiada unikalnych, wartościowych dla użytkowników i robotów wyszukiwarki treści. Bardzo ważne jest więc to, aby nie kopiować opisów produktów i kategorii głównych z innych serwisów czy ze stron producentów. Takie praktyki nie tylko podważają sens pozycjonowania, ale także narażają sklep na poważne konsekwencje – w tym usunięcie z indeksu Google.
Pamiętaj!
Chcąc pozycjonować sklep musisz zainwestować w atrakcyjne opisy produktów i kategorii głównych, które będą zawierać słowa kluczowe.
Aby pozycjonowanie sklepu internetowego było naprawdę skuteczne, konieczne jest ciągłe analizowanie ruchu na stronie i sprawdzanie, czy podjęte działania rzeczywiście przynoszą skutek. Dlatego strona sklepu musi być połączona z jakimś narzędziem do analityki internetowej – zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie to Google Analytics.
Dzięki temu będziesz wiedzieć, kto odwiedza stronę, czego na niej szuka, co zmusza go do opuszczenia sklepu. Będziesz także obserwować efekty pozycjonowania w postaci wzrostu ruchu na stronie.
Ta czynność nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem, ale ma niebagatelne znaczenie dla czerpania korzyści z całego procesu. Czy 1000 odwiedzin dziennie bez żadnej konwersji (czyli wykonania czynności przez użytkownika, np. zakupu produktu) przyniesie jakiekolwiek profity właścicielowi sklepu? Oczywiście, że nie. Dlatego pamiętaj, aby dbać o funkcjonalność i atrakcyjną prezentację produktów, co zachęci osoby trafiające do sklepu z wyszukiwarki do dokonania zakupu.
Tyle teorii, pora na praktykę. Jeśli nie masz czasu i umiejętności, by samodzielnie zająć się pozycjonowaniem sklepu, musisz znaleźć firmę, która zrobi to za Ciebie. Nie kieruj się wyłącznie ceną usługi. Zwróć uwagę na warunki współpracy, nie wierz w piękne słowa i gwarancję natychmiastowych efektów, bo to niestety tak nie działa.
Samo pozycjonowanie sklepu internetowego jest długim i czasochłonnym procesem, na który składa się m.in. pozyskiwanie linków, monitorowanie pozycji i ciągłe doskonalenie treści. Naprawdę lepiej jest powierzyć to fachowcom.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.