Jeśli masz firmę i planujesz dla niej działania reklamowe, to nie unikniesz kontaktu z wieloma pojęciami marketingowymi. Większość z nich będzie dla Ciebie niezrozumiała, co niektóre firmy spróbują bezlitośnie wykorzystać „naciągając” Cię na niepotrzebne wydatki. Na szczęście nie musisz zapisywać się na zaawansowany kurs reklamy internetowej, aby móc określić faktyczne potrzeby Twojej firmy. Przygotowaliśmy dla Ciebie przegląd 24 najważniejszych pojęć marketingu internetowego, których znajomość na pewno Ci się przyda.
- AdWords – największa sieć reklamowa w Internecie, należąca i zarządzana przez Google. Do programu AdWords może przystąpić każda firma zainteresowana reklamowaniem się w wyszukiwarce. Kampanię można prowadzić samodzielnie (jest to bardzo czasochłonne) lub powierzyć to wyspecjalizowanej firmie. Reklamą są linki sponsorowane pojawiające się w wynikach wyszukiwania (obok wyników organicznych) oraz na stronach partnerów Google. Działania w ramach AdWords można rozszerzyć o Google Zakupy, czyli reklamy przedstawiające zdjęcie i cenę produktu. Jest to usługa dedykowana sklepom internetowym.
- Backlinks – czyli linki przychodzące, które pochodzą z innych stron internetowych i prowadzą wprost do strony pozycjonowanej. Im więcej jest takich linków, tym większa szansa na to, że strona wskoczy do TOP 10 Google. Liczy się jednak także jakość linków – nie powinny one pochodzić ze stron o niskiej reputacji.
- Bonuce rate – czyli popularny współczynnik odrzuceń. Jeden z ważniejszych czynników rankingowych, mających wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Bonuce rate określa stosunek liczby użytkowników, którzy swoją wizytę na stronie ograniczyli do jednej podstrony, do liczby użytkowników, którzy zapoznali się z większą liczbą podstron. Jeśli istnieje wyraźna przewaga tych pierwszy, to Google może uznać stronę za mało wartościową i obniżyć jej ranking.
- CTA – skrót od Call to Action, czyli wezwania do działania. Najczęściej wykorzystuje się tzw. buttony (przyciski), na których umieszcza się hasło w trybie rozkazującym, np. „Zamów teraz!”. Wezwanie do działania może być także umieszczone w treści tekstu sprzedażowego czy opisu produktu. CTA znacznie zwiększa tzw. konwersję, czyli stosunek odwiedzających stronę do kupujących.
- CR – skrót od Click rate. Jest to bardzo ważna informacja dla osób prowadzących jakiekolwiek działania marketingowe w Internecie. Określa bowiem, ile osób po kliknięciu w reklamę (np. link sponsorowany) wykonało pożądaną akcję, czyli np. wypełniło formularz kontaktowy, wykonało telefon do firmy, zapisało się na newsletter czy po prostu kupiło produkt w sklepie internetowym. Współczynnik CR jest zatem podstawowym miernikiem skuteczności reklamy.
- CTR – skrót od Click-trough rate. Jest to najważniejszy współczynnik określający tzw. klikalność. Dzięki niemu można dowiedzieć się, ile osób, które zobaczyły reklamę, zdecydowało się w nią kliknąć. Im wyższy współczynnik CTR, tym lepsza (skuteczniejsza) reklama.
- CPA – skrót od Cost per action. Określa koszt, jaki reklamodawca musiał ponieść, aby jego potencjalny klient wykonał pożądaną akcję. Dzięki tej informacji można stwierdzić, czy dana forma reklamy nie jest zbyt kosztowna w stosunku do przynoszonego efektu.
- CPC – skrót od Cost per click. W tym przypadku chodzi o określenie kosztu pojedynczego kliknięcia. Współczynnik CPC jest podstawowym narzędziem do oceny efektywności reklamy AdWords. Koszt kliknięcia zależy przede wszystkim od tego, jak mocna jest fraza, na którą reklamuje się firma oraz od rzeczywistej liczby osób, które kliknęły w reklamę. Im będzie ich więcej, tym CPC niższe, co jest korzystne.
- CPL – skrót od Cost per lead. Jest to współczynnik kosztu do pozyskanego leadu, czyli danych kontaktowych klienta (np. zostawionych w formularzu).
- CPM – skrót od Cost per mille. Określa koszt poniesiony przez reklamodawcę za 1000 wyświetleń jego reklamy.
- CPS – skrót od Cost per sell. Określa koszt, jaki reklamodawca poniósł w związku ze sprzedażą produktu będącą następstwem wyświetlenia reklamy.
- Content – czyli treść, która pojawia się na stronach internetowych. Może to być tekst reklamowy, opis firmy, opis produktu, wpis na blogu, artykuł sponsorowany, artykuł poradnikowy, film, infografika, animacja, nawet wpis na profilu w medium społecznościowym. Jakość contentu ma kluczowe znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego trzeba inwestować w rozbudowę treści znajdującej się na witrynie, również pod kątem wymagań SEO. Jest to szczególnie ważne dla sklepów internetowych, które powinny stawiać na unikalne opisy produktów i kategorii. Wykorzystaniem contentu do budowania wizerunku firmy i pozyskiwania klientów wprost z wyszukiwarki zajmuje się content marketing.
- Keywords – czyli słowa kluczowe. Ich wybranie jest niezbędnym elementem pozycjonowania strony. Słowa kluczowe to frazy, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, aby uzyskać jakąś informację. Roboty wyszukiwarki następnie skanują wszystkie strony w poszukiwaniu tych słów i zwracają wyniki potencjalnie najbardziej wartościowe dla użytkownika. Dlatego stronę należy pozycjonować na słowa kluczowe, których może być nawet kilka tysięcy.
- Konwersja – jest to określenie na podjęcie konkretnej akcji przez użytkownika strony. Celem sklepu internetowego jest sprzedaż produktu, dlatego należy mierzyć konwersję, czyli współczynnik odwiedzin do dokonanych zakupów. W ten sposób można sprawdzić skuteczność działań reklamowych czy np. opisów produktów.
- KPI – skrót od Key Performance Indicators. Są to tzw. kluczowe wskaźniki efektywności, dzięki którym mierzy się stopień wykonania zamierzonych celów, np. zapisu na newsletter.
- Optymalizacja strony – to cały zbiór czynności, które mają sprawić, że strona stanie się przyjazna wyszukiwarce Google. Chodzi zarówno o prace programistyczne, jak i SEO. Tylko dobrze zoptymalizowana strona może uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. W ramach optymalizacji tworzy się np. opisy produktów z zachowaniem zasad SEO czy dostosowuje stronę do wymagań urządzeń mobilnych.
- Organiczne wyniki wyszukiwania – czyli wszystkie wyniki pojawiające się w wyszukiwarce Google, które nie są efektem reklamy. Są najbardziej wartościowe dla użytkowników sieci. Im wyższa pozycja strony w wyszukiwarce, tym większa szansa na to, że zostanie ona odwiedzona. Według badań 80% internautów klika w tylko 3 pierwsze wyniki.
- Pozycjonowanie strony – są to działania mające na celu poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce, aż do umieszczenia jej w TOP 3 wyników na wybrane frazy. Pozycjonowanie polega m.in. na budowaniu wartościowego zaplecza SEO, tworzeniu odpowiednich tekstów na stronę internetową, pozyskiwaniu mocnych linków. Jest to najbardziej efektywne działanie z zakresu marketingu internetowego.
- Płatne wyniki wyszukiwania – czyli po prostu reklamy, które pojawiają się w Google obok organicznych wyników wyszukiwania, najczęściej na szczycie i na samym dole strony. Trzeba za to zapłacić, dlatego mówimy tutaj o linkach sponsorowanych. Wszystko odbywa się w ramach programu Google AdWords.
- ROI – skrót od Return on investment. Jest to współczynnik określający zwrot z inwestycji. Daje odpowiedź na pytanie, ile firma zyskała (a może straciła) inwestując w konkretne działania reklamowe. Dzięki ROI wiadomo, czy wybrana strategia jest w ogóle opłacalna.
- SEO – skrót od Search Engine Optimatization. Szeroki zbiór działań mających na celu poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Najważniejsze jest wypełnienie strony treściami zgodnymi z zasadami SEO oraz budowanie zaplecza linków prowadzących do witryny.
- SEM – skrót od Search Engine Marketing. Jest to znacznie szersze pojęcie niż SEO, ponieważ w ramach działań SEM wykorzystuje się także marketing internetowy, a więc np. reklamę AdWords. Celem SEM jest uzyskanie przez stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale zarówno organicznych, jak i płatnych.
- SERP – skrót od Search Engine Result Page – tzw. serpy to wszystkie wyniki wyszukiwania, jakie pojawiają się po wpisaniu konkretnej frazy. Obejmują one zarówno wyniki organiczne, jak i linki sponsorowane, grafiki i mapy.
- Targetowanie – jest to określanie grupy docelowej produktu czy usługi. Z myślą o niej należy podejmować wszelkie działania marketingowe, odpowiadając na potrzeby osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych zakupem. Pod uwagę bierze się m.in. wiek, zainteresowania czy miejsce zamieszkania przedstawicieli grupy docelowej.
Poznałeś 24 najważniejsze pojęcia marketingu internetowego. Wydrukuj je sobie lub po prostu zapamiętaj, aby móc wybrać takie działania, które naprawdę przełożą się na sukces Twojej firmy w Internecie.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive