System eCall to funkcja obowiązkowo montowana w każdym samochodzie wyprodukowanym po 31 marca 2018 roku i homologowanym w Unii Europejskiej. Wyjaśniamy, czym właściwie jest ten system.
Zaawansowana funkcja bezpieczeństwa
System eCall to funkcja, która pozwala na automatyczne wezwanie pomocy w razie poważnego wypadku czy np. zasłabnięcia. Jest to zatem system ratunkowy, którego głównym zadaniem jest jak najszybsze powiadomienie służb o zdarzeniu drogowym, co może znacząco skrócić czas reakcji i nawet uratować życie lub zmniejszać skutki obrażeń kierowcy i pasażerów.
Jak to działa?
W momencie, gdy system samochodu wykryje poważny wypadek (na przykład poprzez aktywację poduszek powietrznych), automatycznie inicjuje połączenie z najbliższym centrum ratunkowym pod numerem alarmowym 112.
System można także uruchomić ręcznie, jeśli kierowca czy pasażer znajdzie się w sytuacji wymagającej natychmiastowej pomocy – na przykład poczuje, że za chwilę straci przytomność.
W trakcie połączenia eCall przekazuje do służb ratunkowych kluczowe informacje, takie jak dokładna lokalizacja pojazdu (dzięki GPS), typ pojazdu, numer rejestracyjny oraz, w niektórych przypadkach, liczba pasażerów i kierunek jazdy przed wypadkiem. Te dane pozwalają na szybką i skuteczną reakcję służb ratunkowych.
Komunikacja głosowa
Poza automatycznym przekazywaniem danych, system eCall umożliwia także nawiązanie bezpośredniego połączenia głosowego między pojazdem a operatorem centrum ratunkowego.
Ta funkcja pozwala np. na poinformowanie o szczegółach wypadku czy złym stanie zdrowia kierowcy, póki ten jest jeszcze świadomy i może przekazać więcej informacji na temat okoliczności zdarzenia czy miejsca, w którym się znajduje.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.