O sztuce stosowania nagłówków

Data wpisu: 07.09.2017

Jeśli tworzysz artykuły na swój blog firmowy, koniecznie przeczytaj ten wpis! Musisz wiedzieć, że wartość merytoryczna to jedno, a kwestie – nazwijmy to ogólnie - „techniczne”, to coś zupełnie innego. W pisaniu artykułów do Internetu kluczowe jest połączenie obu tych kwestii w taki sposób, aby tekst był atrakcyjny zarówno dla czytelników, jak i dla robotów wyszukiwarki. Bardzo ważne jest szczególnie odpowiednie stosowanie nagłówków H1–H6. Poznaj obowiązujące zasady.

Czemu właściwie służą nagłówki?

Z punktu widzenia czytelnika nagłówki uatrakcyjniają tekst i sprawiają, że wydaje się on bardziej przyjazny. Spróbuj przeczytać artykuł bez akapitów, śródtytułów i pogrubień na ekranie monitora. To mordęga, prawda? Dlatego należy stosować nagłówki, czyli właśnie śródtytuły.

Pamiętaj

Jeśli czytelnik już na wstępie uzna, że tekst jest nieatrakcyjny, nawet nie zapozna się z jego treścią i opuści stronę.

Równie ważne jest to, jaką rolę nagłówki pełnią dla wyszukiwarki. To właśnie śródtytuły są w pierwszej kolejności skanowane przez roboty, które szukają w nich słów kluczowych odpowiadających na zapytanie internauty.

Dobrze zaplanowane i oznaczone nagłówki sprawiają, że sztuczna inteligencja odbiera artykuł jako wartościowy i pozycjonuje link do niego wyżej w wyszukiwarce. Obecność słów kluczowych ma natomiast potwierdzić, że artykuł traktuje o tym, czego szuka osoba zadająca pytanie Google.

Zasady stosowania nagłówków

Nagłówki HTML dzielimy na: H1, H2, H3, H4, H5 i H6. Jak łatwo się domyślić im niższa cyfra, tym ważniejszy jest nagłówek – a przynajmniej tak odbierają to roboty wyszukiwarki. Nagłówek H1 z reguły jest zarezerwowany dla tytułu artykułu i nie wolno go nadużywać, bo wtedy traci swoją siłę.

Bardzo ważne jest zachowanie gradacji, co oznacza, że nagłówki powinny być ustawione w logicznej kolejności. Czyli: zaczynamy od H1 (tytuł), później pierwszy śródtytuł oznaczamy jako nagłówek H2 i tak dalej.

Rada

Pomimo istnienia aż sześciu rodzajów nagłówków HTML, staraj się korzystać z maksymalnie trzech.

Pamiętaj o słowach kluczowych

W każdym, a przynajmniej w części nagłówków powinny zostać umieszczone słowa kluczowe, które odpowiadają treści artykułu. Tutaj ważna kwestia: nigdy nie piszemy „pod wyszukiwarkę”, bo sztuczne zagnieżdżenie słów kluczowych w śródtytułach i tekście jest źle odbierane przez roboty, a ponadto fatalnie wpływa na jakość artykułu.

Słów kluczowych należy używać z głową i w taki sposób, aby śródtytuł rzeczywiście wprowadzał do jakiejś nowej kwestii podejmowanej w tekście, a nie był tylko wypełniaczem na potrzeby SEO.

To najważniejsze zasady stosowania nagłówków podczas tworzenia artykułu na blog czy portal. Stosuj się do nich, a na pewno odnotujesz, że Twoje treści będą sobie znacznie lepiej radzić w wyszukiwarce. 

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski