Z tytułowym problemem każdego dnia spotykają się tysiące właścicieli stron internetowych, a właściwie obsługujące ich agencje. Nie jesteśmy tutaj żadnym wyjątkiem. Wielokrotnie musieliśmy brać się za bary z nieprzyjemną sytuacją, jaką jest gwałtowny spadek pozycjonowanej strony w wynikach wyszukiwania. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest co najmniej kilka, ale żadna agencja nie ma patentu na zapewnienie swoim klientom 100% ochrony przed utratą wypracowanych pozycji. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
Wydzwanianie do agencji i słanie groźnych maili naprawdę w niczym nie pomoże, a tylko wprowadzi napiętą atmosferę. Musisz sobie uzmysłowić, że pozycjonowanie to skomplikowany proces, a mnogość etapów sprawia, że zawsze może pójść coś nie tak. Nie musi to być wcale wina agencji, a wręcz rzadko przyczyniają się do tego popełnione przez nią błędy (oczywiście mówimy tutaj o profesjonalistach, którzy znają się na rzeczy).
Są dwie najczęstsze przyczyny gwałtownego spadku pozycji strony:
Oczywiście w grę mogą wchodzić także nieuczciwe działania konkurencji czy agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem Twojej strony i wykorzystuje do tego narzędzia zakazane przez Google (np. spamowanie).
Spadek strony w wynikach wyszukiwania niesie ze sobą oczywiste konsekwencje. Witryna jest gorzej widoczna, a więc firma otrzymuje mniej zapytań czy sprzedaje mniej produktów. Można z tym problemem zawalczyć „od ręki”, ale wymaga to inwestycji. Odpowiedzią jest oczywiście uruchomienie kampanii linków sponsorowanych AdWords lub – jeśli firma już taką kampanię ma – rozpoczęcie kampanii remarketingowej.
Zaletą AdWords jest to, że dobrze zoptymalizowana kampania przynosi natychmiastowe efekty, co pozwoli stopniowo i bez niepotrzebnych nerwów popracować nad przywróceniem pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Najlepsze, co możesz zrobić po odnotowaniu gwałtownego spadku strony w Google, to pozwolić działać agencji SEO. Ta koniecznie musi ustalić, co jest przyczyną problemu i znaleźć jego rozwiązanie. Przygotuj się jednak na to, że w grę może wchodzić nawet całkowita zmiana strategii pozycjonowania, np. wybranie nowych słów kluczowych, skupienie się na pozycjonowaniu long tail lub nawet wymiana zapleczy linków, aby zdywersyfikować profil linków. Zwykle niezbędne jest wówczas popracowanie nad treścią w obrębie strony, co także wiąże się z kolejnymi wydatkami.
Docelowo warto również pomyśleć o wdrożeniu działań zabezpieczających przed gwałtowną utratą pozycji witryny w wyszukiwarce. Tutaj na pewno przyda się uruchomienie i regularne prowadzenie bloga na stronie, rozwijanie i optymalizowanie treści, aktywność w mediach społecznościowych, publikowanie artykułów sponsorowanych czy budowanie wartościowych zapleczy linków.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.