Data wpisu: 19.06.2018

Domeny .pl wciąż bezkonkurencyjne na polskim rynku. Ale coś się powoli zmienia

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i masz stronę internetową firmy, to na 72% zarejestrowałeś ją pod domeną z polską końcówką. Właśnie taki udział w naszym rynku mają domeny .pl. To miażdżąca przewaga, jednak powoli obserwujemy tutaj zmiany. W 2017 roku liczba zarejestrowanych domen .pl spadła o blisko 5%. Co może być tego powodem? Wyjaśniamy w naszym artykule.

Ile właściwie jest domen .pl?

Dane na ten temat przynosi nam firma NASK, która sprawdziła, że na koniec 2017 roku zarejestrowanych było blisko 2,6 miliona domen z polską końcówką. Tylko w ciągu minionych 12 miesięcy do rejestru trafiło ponad 880 tysięcy nowych domen .pl. Jak wyliczyli analitycy, co 40 sekund w sieci pojawiał się więc nowy „polski” adres, którego średnia długość wynosi 11 znaków.

Tych 2,6 miliona domen .pl należy do nieco ponad 1 miliona abonentów. Czyli: przeciętnie każdy z nich ma po blisko trzy domeny. Zdecydowana większość abonentów to przedsiębiorcy, co nie dziwi, skoro „zaparkowanie” firmowej strony internetowej pod adresem z polską końcówką wciąż jest w naszym kraju oczywistym wyborem biznesowym.

Domeny .pl jednymi z najliczniejszych na świecie

Ta informacja może być zaskakująca, ale z danych NASK wynika, że domeny z polską końcówką należą do ścisłej światowej czołówki. Pod względem liczebności swojsko brzmiące adresy plasują się na 10 miejscu na świecie i 6 miejscu w Europie (tylko za Chinami, Niemcami, Wielką Brytanią, Holandią, Rosją, Brazylią, Francją, Australią i Włochami – w zestawieniu nie uwzględniono domen .com, które są najczęściej wybierane na rynku amerykańskim).

Z czego wynika tak duża popularność domen .pl? To proste: jesteśmy do nich bardzo przyzwyczajeni. Na naszym rynku ponadto można zaobserwować silną zależność między adresem strony a miejscem prowadzenia działalności.

Przeciętny użytkownik sieci wchodząc na witrynę z .pl w nazwie, spodziewa się znaleźć na niej informacje po polsku i ofertę adresowaną do mieszkańców naszego kraju. W przypadku domen typu .eu czy .com te skojarzenia są zgoła inne. Podobnie sytuacja wygląda chociażby na rynku niemieckim.

Wszystko to sprawia, że domeny .pl są naturalnym i pierwszym wyborem dla większości przedsiębiorców. Dlaczego zatem zanotowaliśmy spadek liczby ich rejestracji?

Coraz mniejsza podaż

Główny powód spadku zainteresowania domenami .pl jest prozaiczny i dotyczy ich dostępności. Obecnie trzeba się naprawdę nieźle nagłówkować i naszukać, by znaleźć dla siebie wolny i atrakcyjnie brzmiący adres. W przypadku bardzo pożądanych domen 3-4 znakowych zaczyna to graniczyć z cudem.

Jeśli przedsiębiorca uprze się na jakiś konkretny adres, a ten będzie zajęty, to zostanie zmuszony do głębokiego sięgnięcia do kieszeni. Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, gdy za atrakcyjną domenę .pl trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych.

Mimo to zarejestrowanie strony pod domeną z polską końcówką wciąż jest najlepszym wyborem z biznesowego punktu widzenia – oczywiście jeśli mówimy o firmie działającej na rodzimym rynku. W oczach internautów takie domeny są najbardziej wiarygodne, co ma pozytywny wpływ na odbiór marki.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry