Data wpisu: 18.02.2014

Kod kreskowy w Google Shopping? Czym jest numer GTIN?

14 lutego 2017 roku polskich e-sprzedawców czeka mała rewolucja. Zgodnie z nowymi przepisami w Google Merchant Center firmy reklamujące swoje produkty w usłudze Google Shopping będą musiały nadać im numer GTIN, czyli Global Trade Item Number, porównywany do kodu kreskowego w sprzedaży tradycyjnej. Czemu ma służyć ta zmiana?

Czym właściwie jest numer GTIN?

Numer GTIN, spolszczony jako Globalny Numer Jednostki Handlowej, będzie unikalnym identyfikatorem produktu nadawanym przez producenta. Ów numer będzie w większości przypadków taki sam, jak EAN (European Article Number) i będzie się składać z 13 (rzadziej 8 lub 14) cyfr. Numer GTIN będzie ściśle powiązany z kodek kresowym stosowanym w sprzedaży detalicznej.

Czemu ma to służyć?

Google wyjaśnia to potrzebą jeszcze lepszego dostosowywania oferty pod kątem oczekiwań klientów. Dzięki numerowi GTIN możliwe będzie bardzo precyzyjne pogrupowanie produktów i zebranie większej liczby informacji na temat ich właściwości. Dzięki temu sklep sprzedający np. śrubokręt krzyżakowy będzie mieć pewność (no, prawie), że użytkownik Google zobaczy reklamę szukanego przez siebie śrubokrętu krzyżakowego, a nie płaskiego. To powinno wpłynąć na obniżenie współczynnika odrzuceń.

Google poinformowało, że e-sprzedawcy, którzy już nadali swoim produktom numery GTIN, odnotowali nawet 20% wzrost współczynnika konwersji. Trudno to zbagatelizować, dlatego sklepy, które jeszcze tego nie zrobiły, czeka teraz mnóstwo pracy.

Jak się za to zabrać?

Aby dostosować swoją ofertę do nowych wymagań trzeba przede wszystkim uzyskać potrzebny numer – powinien mieć go producent lub dostawca artykułu. Następnie numer GTIN przekazuje się w pliku produktowym (feed)  jako atrybut .

Pamiętaj!

Jeśli nie zrobisz tego do 14 lutego, wszystkie nieoznaczone produkty będą odrzucane z systemu Google Merchant Center i nie będą wyświetlać się w sieci wyszukiwania Google Shopping.

Od reguły są jednak wyjątki. Numeru GTIN nie będą musiały posiadać produkty, które:

  • Są sprzedawane pod marką własną sklepu
  • Są częściami zamiennymi
  • Są częściami typu OEM (oryginalne części producenta) lub zamiennikami tych części
  • Są produktami wykonywanymi na zamówienie (np. koszulki z nadrukiem czy dzieła sztuki)
  • Są zabytkami i antykami
  • Są książkami wydanymi przez 1970 roku (nadanie numeru ISBN)
  • Są produktami oferowanymi w przedsprzedaży

W takiej sytuacji sprzedawca musi przesłać atrybuty, czyli nazwę marki i numer seryjny.

Te wytyczne wydają się być daleko idącą ingerencją w dotychczasowe zasady reklamowania produktów w Google Zakupy, jednak idea jest słuszna. Funkcjonujący od listopada 2013 roku program jest bardzo dobrym sposobem na promocję produktów w sieci wyszukiwania i korzysta z niego coraz więcej e-sprzedawców. 

Przypomnijmy: numer GTIN będzie obowiązkowo (z kilkoma wyjątkami) nadawany produktom oferowanym w Google Shopping od 14 lutego 2017 roku. W Polsce numery GTIN przydziela Fundacja GS1 Polska.

Jeżeli chesz rozpocząć promocję swoich produktów w wyszukiwarce Google Zakupy, zobacz co możemy dla Ciebie zrobić: Google Shopping PLA 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry