14 lutego 2017 roku polskich e-sprzedawców czeka mała rewolucja. Zgodnie z nowymi przepisami w Google Merchant Center firmy reklamujące swoje produkty w usłudze Google Shopping będą musiały nadać im numer GTIN, czyli Global Trade Item Number, porównywany do kodu kreskowego w sprzedaży tradycyjnej. Czemu ma służyć ta zmiana?
Numer GTIN, spolszczony jako Globalny Numer Jednostki Handlowej, będzie unikalnym identyfikatorem produktu nadawanym przez producenta. Ów numer będzie w większości przypadków taki sam, jak EAN (European Article Number) i będzie się składać z 13 (rzadziej 8 lub 14) cyfr. Numer GTIN będzie ściśle powiązany z kodek kresowym stosowanym w sprzedaży detalicznej.
Google wyjaśnia to potrzebą jeszcze lepszego dostosowywania oferty pod kątem oczekiwań klientów. Dzięki numerowi GTIN możliwe będzie bardzo precyzyjne pogrupowanie produktów i zebranie większej liczby informacji na temat ich właściwości. Dzięki temu sklep sprzedający np. śrubokręt krzyżakowy będzie mieć pewność (no, prawie), że użytkownik Google zobaczy reklamę szukanego przez siebie śrubokrętu krzyżakowego, a nie płaskiego. To powinno wpłynąć na obniżenie współczynnika odrzuceń.
Google poinformowało, że e-sprzedawcy, którzy już nadali swoim produktom numery GTIN, odnotowali nawet 20% wzrost współczynnika konwersji. Trudno to zbagatelizować, dlatego sklepy, które jeszcze tego nie zrobiły, czeka teraz mnóstwo pracy.
Aby dostosować swoją ofertę do nowych wymagań trzeba przede wszystkim uzyskać potrzebny numer – powinien mieć go producent lub dostawca artykułu. Następnie numer GTIN przekazuje się w pliku produktowym (feed) jako atrybut
Pamiętaj!
Jeśli nie zrobisz tego do 14 lutego, wszystkie nieoznaczone produkty będą odrzucane z systemu Google Merchant Center i nie będą wyświetlać się w sieci wyszukiwania Google Shopping.
Od reguły są jednak wyjątki. Numeru GTIN nie będą musiały posiadać produkty, które:
W takiej sytuacji sprzedawca musi przesłać atrybuty
Te wytyczne wydają się być daleko idącą ingerencją w dotychczasowe zasady reklamowania produktów w Google Zakupy, jednak idea jest słuszna. Funkcjonujący od listopada 2013 roku program jest bardzo dobrym sposobem na promocję produktów w sieci wyszukiwania i korzysta z niego coraz więcej e-sprzedawców.
Przypomnijmy: numer GTIN będzie obowiązkowo (z kilkoma wyjątkami) nadawany produktom oferowanym w Google Shopping od 14 lutego 2017 roku. W Polsce numery GTIN przydziela Fundacja GS1 Polska.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.