Przewodnik po RODO

Data wpisu: 15.06.2018

W związku z częstymi pytaniami dotyczącymi RODO, przypominamy, że Ministerstwo  Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało specjalny przewodnik.

Cytujemy fragment, którego dotyczy największa ilość pytań od Państwa:

Kiedy nie trzeba zbierać zgody na przetwarzanie danych?

Zgoda na przetwarzanie danych jest jedną z podstaw prawnych przetwarzania danych – nie jedyną. Zgody na przetwarzanie danych nie trzeba zbierać w szczególności wtedy, gdy:

a) przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania umowy – np. sklep internetowy sprzedaje wysyłkowo książki; nie musi w takim wypadku prosić o zgodę na przetwarzanie danych, przetwarzanie danych będzie zgodne z RODO jako niezbędne do wykonania umowy (sprzedaży),

b) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze – np. przetwarzanie danych w celach związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych nie wymaga zgody osób, których dane dotyczą, a jego podstawą są przepisy o rachunkowości,

c) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią – np. skierowanie do sądu pozwu o zapłatę przeciwko nieuczciwemu klientowi nie wymaga jego zgody na przetwarzanie danych, a podstawą przetwarzania danych w takim wypadku jest właśnie realizacja prawnie uzasadnionego interesu administratora danych.

Prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez administratora danych jest także marketing jego produktów i usług. Przetwarzanie danych w takim celu – marketingowym w stosunku do produktów i usług administratora danych – nie wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych. Ale uwaga – pewne formy kontaktu z osobami, których dane  dotyczą, wymagają zgody. Zgody wymaga:

a) przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. reklam za pomocą poczty elektronicznej,

b) wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w celu marketingu bezpośredniego, np. wysyłanie wiadomości SMS o treści reklamowej.

Podstawa prawna:

• art. 6, art. 12 i 13 RODO,

• art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,

• art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

 

Do pobrania przewodnik po Rodo: tutaj

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski