Data wpisu: 11.12.2017

Wszystko jasne. Kliknięcia w wyniki wyszukiwania mają wpływ na pozycję strony

Dużo się o tym plotkowało, aż nareszcie spekulacje ucięło najważniejsze źródło. Podczas konferencji Think Auto w Toronto, Nick Frost, Head Google Brain potwierdził, że kliknięcia w wyniki wyszukiwania są jednym z czynników rankingowych. Oznacza to po prostu, że roboty wyszukiwarki przy ocenie pozycji strony biorą pod uwagę to, jak często użytkownicy klikają w link do niej w wynikach wyszukiwań organicznych oraz – to bardzo ważna informacja – jak szybko wracają z powrotem do wyszukiwarki.

Podejrzenia się potwierdziły

Specjaliści od SEO już od dawna podejrzewali, że współczynnik kliknięć może mieć wpływ na określanie pozycji strony w wyszukiwarce, jednak Google nie chciało tego oficjalnie potwierdzić. Komunikat ogłoszony w Toronto jest prawdopodobnie efektem tego, że gigant z Mountain View sam ma już pewność, że udało mu się „nauczyć” roboty zwracania uwagi na to, czy link do strony cieszy się popularnością wśród użytkowników.

Można zatem ogłosić z pełnym przekonaniem, że współczynnik kliknięć jest czynnikiem rankingowym i należy mieć go na uwadze tworząc strategię SEO dla swojej strony www.

Nie tylko kliknięcia

Google zdradziło, że elementem oceny „współczynnika klikalności” jest nie tylko to, ile osób weszło na stronę z poziomu wyszukiwarki. Ważniejsza ma być informacja na temat czasu, jaki użytkownik spędził na przeglądaniu zasobów witryny, czyli jak szybko wrócił z powrotem do wyników wyszukiwania. Jeśli nastąpiło to błyskawicznie i ten schemat powtarza się u wielu użytkowników, algorytm uzna stronę za mało wartościową i może obniżyć jej ranking.

Oczywiście już wcześniej było jasne, że czas aktywności na stronie oraz współczynnik odrzuceń stanowią istotne czynniki rankingowe, jednak Google tym razem jasno dało do zrozumienia, że roboty analizują te informacje w czasie rzeczywistym i w kontekście zachowań użytkowników na poziomie wyszukiwarki.

Co to oznacza w praktyce?

Każdy właściciel strony internetowej, któremu zależy na wywalczeniu i utrzymaniu wysokiej pozycji w wyszukiwarce, musi koniecznie zwracać uwagę na to, czy zasoby jego witryny są atrakcyjne dla potencjalnych użytkowników.*

Chodzi przede wszystkim o wartościową, przyciągającą uwagę treść, schludny wygląd, brak treści stricte reklamowych (na stronach wizerunkowych), brak elementów przeszkadzających (reklamy pop-up), czytelny układ treści i menu, a także mocno angażujące treści wideo. To kolejny dowód na to, że nie można prowadzić skutecznych działań SEO bez sięgania po content marketing i stosowania się do zasad UX design.
 


* Bez wątpienia też, za szkodliwe można uznać reklamowanie się/pozycjonowanie na frazy niezbyt ściśle związane z prowadzoną działalnością (użytkownik trafiający na stronę, z reklamy nie związanej z profilem danej firmy, natychmiast z niej wyjdzie i wróci do wyszukiwarki).


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry