Taka sytuacja nie powinna nigdy mieć miejsca, a jednak zdarza się stosunkowo często. Przedsiębiorcy, z tylko sobie znanych powodów, potrafią zapomnieć o opłaceniu przedłużenia domeny internetowej, a dowiadują się o tym dopiero wtedy, gdy ich klienci alarmują, że strona firmowa jest nieaktywna i nie można do niej wysłać żadnego maila. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Podpowiadamy.
Domenę wykupuje się w jakiejś firmie, która automatycznie staje się jej operatorem. To ona wysyła swojemu klientowi informację o zbliżającym się końcu okresu abonamentowego, jednocześnie prosząc o opłacenie faktury w celu zachowania ciągłości usługi i zagwarantowania sobie dalszej dzierżawy domeny.
Jeśli faktura nie zostanie opłacona w terminie, czyli najpóźniej do ostatniego dnia obowiązywania abonamentu, stanie się nieaktywna, co w praktyce oznacza zniknięcie strony internetowej z sieci oraz brak możliwości odbierania i wysyłania wiadomości e-mail (z adresów powiązanych z domeną).
Pisząc krótko: jest kłopot. W takiej sytuacji należy jak najszybciej skontaktować się z firmą, w której została wykupiona domena. Zwykle jest tak, że operator daje czas od dwóch tygodni do miesiąca, zanim domena ponownie trafi na giełdę i będzie mógł ją wykupić ktoś inny.
Opłacenie domeny po terminie może się wiązać z naliczeniem kary umownej – wszystko oczywiście reguluje umowa między stronami, dlatego warto do niej zajrzeć, aby przypadkiem nie dać się naciągnąć na dodatkowe koszty. To jednak i tak nic w porównaniu do tego, co czeka przedsiębiorcę, który kompletnie zbagatelizuje sprawę i trwale straci prawa do adresu.
O ile w przypadku domeny składającej się z nazwy firmy ryzyko, że ktoś szybko ją wykupi, jest stosunkowo niewielkie, o tyle z domenami generycznymi czy np. będącymi atrakcyjnym skrótem (www.abc.pl), utrata adresu jest wielce prawdopodobna.
Jeśli domena trafi ponownie na giełdę i ktoś ją wykupi, to przedsiębiorca będzie mieć poważny problem. Zostanie mu tylko próba odkupienia domeny, co na pewno będzie bardzo kosztowne. Gorzej, gdy nowy właściciel nie zechce sprzedać adresu i uruchomi pod nim własną stronę www. Wówczas firma nie tylko straci domenę, ale też klientów.
Pamiętaj
Każdy dzień nieobecności strony w indeksie Google działa negatywnie na ustalanie jej pozycji w wyszukiwarce.
Jedynym skutecznym sposobem jest terminowe opłacanie przedłużenia domeny. Możesz zlecić operatorowi wysyłanie faktury drogą pocztową, jeśli ułatwi Ci to zapanowanie nad płatnościami. Nie zwlekaj też z opłacaniem dokumentu – zwykle trafia on do przedsiębiorcy z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.