Data wpisu: 21.09.2015

Domena – to od niej wszystko się zaczyna. Jak wybrać tę najlepszą dla swojego biznesu?

Tworzenie strony internetowej jest procesem z jego niezmiennymi etapami. Pierwszym najczęściej jest decyzja o wykupieniu konkretnej domeny, pod którą będzie znajdować się nasz adres www. To bardzo ważny moment – właśnie teraz w dużej części decyduje się potencjał marketingowy strony. Podpowiemy Wam, jak wybrać domenę odpowiednią dla Waszego biznesu.

Czym są domeny internetowe?

W dużym skrócie można napisać, że domena jest czytelnym dla użytkownika adresem IP, przedstawionym w formie tekstowej. Składają się na nią dwa podstawowe elementy:

  • Nazwa właściwa
  • Rozszerzenie

Oczywiście najważniejsza jest nazwa właściwa, bo właśnie ona określa adres strony i jest zapamiętywana przez użytkowników. Rozszerzenie także ma znaczenie, ale głównie psychologiczne. Statystycznie najchętniej odwiedzane są strony z dodatkiem .pl lub .com niż np. .org czy .biz. Wynika z tego prosty fakt – te popularne rozszerzenia zarezerwowane są dla droższych domen.

Domeny dzielimy także na globalne (z rozszerzeniem .com czy .org), narodowe (.pl czy .au) oraz regionalne (krakow.pl czy trojmiasto.pl). Z punktu widzenia przedsiębiorcy najlepiej jest wykupić domenę z klasycznym, krótkim rozszerzeniem. Jeśli .pl czy .com są zajęte, można pomyśleć o .eu lub .com.pl. Taki adres prezentuje się bardziej profesjonalnie i budzi większe zaufanie.

Jak wybrać nazwę domeny?

W przestrzeni Internetu domena ma tak samo duże znaczenie jak właściwa nazwa firmy. Dlatego należy wybrać ją z dużym wyczuciem i mieć świadomość, że od jej brzmienia będzie zależeć skala zasięgu naszej marki. Nie ma prostego przepisu, według którego wymyśla się nazwę domeny. Powód jest prosty – na rynku brakuje tych najbardziej atrakcyjnych lub są one bardzo drogie.

Największy zasięg możemy uzyskać decydując się na domenę generyczną. Przykład? Chociażby samochody.pl, wycieczkizagraniczne.com, pizzeria.pl itd. Taka domena jest zbudowana na atrakcyjności danej branży czy usługi. Na pewno napędza wysoki ruch i łatwo się pozycjonuje, ale niestety, kupno tego typu adresu graniczy z cudem lub wiąże się z koniecznością posiadania dość grubego portfela.

Z biznesowego punktu widzenia lepszym rozwiązaniem będzie więc zbudowanie domeny w oparciu o nazwę firmy lub marki. Tu kłania się nam jednak cały zbiór zasad, według których tę nazwę należało wymyślić. Jeśli zdecydowaliśmy się na bardzo „dziwny” twór lub z drugiej strony na coś pospolitego (np. Firma Transportowa Jan Kowalski), to teraz będziemy mieć spory orzech do zgryzienia. Dlaczego?

Po pierwsze: domena musi być łatwa do zapamiętania i wpisania. Jeśli użytkownik źle poda adres (bo np. będzie zbudowany w oparciu o skomplikowaną, obcojęzyczną nazwę), to z pewnością daruje sobie dalsze próby.

Po drugie: nazwa domeny jest ważnym elementem identyfikacji firmy. W konsekwencji pracuje na jej rozpoznawalność. Tu jednak dużo zależy już od samej nazwy przedsiębiorstwa. Wspomniana „Firma Transportowa Jan Kowalski” ma fatalny potencjał, bo niemal na pewno domena www.firmatransportowa.pl będzie już zajęta, a poza tym w żaden sposób nie wyróżnia ona naszej oferty.

W nazwie domeny lepiej jest też unikać znaków specjalnych, takich jak myślniki czy podkreślniki. Wprowadzają one niepotrzebny zamęt. To samo tyczy się polskich znaków – internauci są przyzwyczajeni, że się ich nie stosuje, więc nie wprowadzajmy ich w błąd.

Jeśli jesteście dopiero na etapie szukania wykonawcy strony www, wybierzcie agencję interaktywną, która świadczy kompleksowe usługi z zakresu tworzenia identyfikacji wizualnej firm w sieci. Na pewno pomoże Wam ona w dobraniu odpowiedniej


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry