Data wpisu: 17.07.2017

Jak zarejestrować portal internetowy w sądzie? Praktyczne wskazówki

W Polsce obowiązuje coś takiego, jak prawo prasowe. Zgodnie z nim każde wydawane czasopismo i dziennik muszą zostać zarejestrowane w sądzie. Co jednak z wydawnictwami elektronicznymi, chociażby portalem internetowym? Tutaj sprawa jest o wiele bardziej zagmatwana, jednak orzecznictwo sądów powinno skłonić każdego właściciela portalu do jego zarejestrowania. Nie jest to drogie ani specjalnie uciążliwe. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Nieprecyzyjne przepisy

Jak wspomnieliśmy we wstępie, obowiązek rejestracji obejmuje dzienniki i czasopisma. Czym się różnią oba wydawnictwa?

  • Dziennik – ogólnoinformacyjny druk periodyczny, ewentualnie przekaz dźwiękowy i wizualny, który ukazuje się częściej niż raz w tygodniu,
  • Czasopismo – druk periodyczny, który ukazuje się nie częściej niż raz w tygodniu, ale nie rzadziej niż raz w roku.

Prawo prasowe nie rozróżnia jednak wydawnictw drukowanych i elektronicznych. Zgodnie z tym każdy właściciel np. gazety codziennej, który zdecyduje się uruchomić równolegle portal internetowy o takiej samej treści, ma obowiązek jego osobnej rejestracji.

Co jednak z osobami, które mają tylko portal i do tej pory były przekonane, że nie muszą go rejestrować? Tutaj pojawiają się problemy. W Polsce zapadło już kilka wyroków sądów w tej sprawie. Interpretacja jest taka, że co do zasady portale profesjonalne, uzupełniane z dużą częstotliwością i przynoszące przychody, powinny zostać zarejestrowane.

Blogi też?

Ciekawostką jest fakt, że sąd w Łodzi swego czasu uznał, iż obowiązkowi rejestracji zgodnie z prawem prasowym podlega także... blog. Tutaj znów kłania nam się pojęcie profesjonalizacji witryny. Doskonale przecież wiemy, że wiele blogów z wyglądu i zawartości do złudzenia przypomina rozbudowane serwisy informacyjne – w tym kontekście ich rejestracja wydaje się być dość oczywista.

Rada

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy Twój blog lub portal powinien zostać zarejestrowany w sądzie, po prostu to zrób. Dla świętego spokoju.

Warto przy tym wiedzieć, że właściciel niezarejestrowanego wydawnictwa popełnia wykroczenie, które jest zagrożone karą grzywny do 5000 złotych!

Jak zarejestrować portal lub blog?

Rejestracji dokonuje się we właściwym Sądzie Okręgowym w wydziale rejestracji. Należy złożyć pisemny wniosek, który będzie zawierać:

  • Tytuł wydawnictwa (sprawdź, czy taki nie został wcześniej zarejestrowany!),
  • Siedzibę i dokładny adres redakcji,
  • Dane osobowe redaktora naczelnego, który musi być obywatelem polskim,
  • Nazwę, siedzibę i adres wydawcy,
  • Częstotliwość ukazywania się wydawnictwa (w przypadku portalu – codziennie).

Dodatkowo trzeba złożyć zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej (jeśli wydawca ją prowadzi) oraz pisemne oświadczenie redaktora naczelnego o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz o niekaralności.

Koszt rejestracji portalu/bloga wynosi zaledwie 40 złotych, dlatego zdecydowanie warto to zrobić i nie martwić się ewentualnymi konsekwencjami niedopełnienia obowiązku wydawniczego.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry