Data wpisu: 29.03.2018

Mapa strony – dlaczego jest tak ważna?

Jeśli zamierzasz w przyszłości zlecić produkcję swojej strony internetowej profesjonalnej agencji, to jednym z pierwszych etapów, jaki zostanie Ci zaprezentowany, będzie stworzenie tzw. mapy strony. Jest to punkt wyjścia do dalszych prac, dlatego trzeba jej poświęcić sporo czasu. Czym właściwie jest mapa strony? Dlaczego ma aż tak duże znaczenie dla sukcesu witryny? O tym przeczytasz w naszym poradniku.

Mapa strony to…

W dużym skrócie jest to cały plan witryny, który zawiera wszystkie strony i podstrony znajdujące się w zasobach danego serwisu. Mapa pokazuje nam zakładki, jakie są lub będą umieszczone na stronie. Dzięki temu nie pominiemy żadnego elementu, którego stworzenia życzy sobie klient.

Wyobraź sobie, że chcesz nam zlecić produkcję strony. Z opiekunem projektu ustalasz, jakie podstrony mają się znaleźć w zasobach witryny. Najczęściej są to: „O firmie”, „Cennik”, „Oferta”, „Kontakt”, „Blog”. Dodajemy je do mapy i rozbudowujemy o poszczególne zakładki (np. w ramach podstrony „Oferta” możemy stworzyć zakładki „Oferta dla B2B” oraz „Oferta dla B2C”). Z czasem okaże się, że prosta strona jest całkiem rozbudowana i bez mapy można się na niej nieźle pogubić.

Mapę strony zawiera również wszystkie linki, dzięki którym można łatwo dotrzeć do poszczególnych podstron, bez ich ręcznego wyszukiwania np. w menu. Z tego punktu widzenia stworzenie mapy jest bardzo istotnym elementem zadbania o funkcjonalność i intuicyjność witryny. Wielu użytkowników wręcz woli korzystać z mapy, bo to skraca czas dotarcia do interesujących ich treści.

Mapa strony wspiera SEO

Jak już wspomnieliśmy, mapa strony skupia wszystkie linki wewnętrzne dostępne w zasobach witryny. Jest to bardzo korzystne z punktu widzenia działań SEO. Mapa pozwala odpowiednio opisać poszczególne podstrony (przy użyciu słów kluczowych), a także jest świetnie odbierana przez roboty Google. Sztuczna inteligencja wciąż nie jest doskonała, dlatego algorytmowi o wiele łatwiej jest przeszukać zasoby witryny za pośrednictwem mapy niż zwykłego menu.

Ważne

Należy oczywiście pamiętać, by po dodaniu jakiejś nowej podstrony, od razu zaktualizować mapę. W przeciwnym razie wystąpi problem z indeksacją tego elementu.

Mapa strony to często bagatelizowana część witryny. Wiele firm zlecających produkcję strony nawet nie wie o jej istnieniu. Pamiętaj, aby zażądać od wykonawcy stworzenia mapy i przedstawienia Ci jej jeszcze przed zakończeniem prac. Pozwoli Ci to ocenić, czy strona rzeczywiście jest budowana zgodnie z pierwotnym zamysłem i czy żaden istotny element nie został pominięty.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry