Bezpieczeństwo w sieci ma coraz większe znaczenie dla jej użytkowników. Oczywiście zauważył to branżowy gigant. Google zapowiedziało, że najnowsza wersja przeglądarki Chrome 56 będzie ostrzegać internautów przed stronami, które korzystają z nieszyfrowanego połączenia http podczas podawania poufnych danych. Niestety takich stron wciąż w sieci nie brakuje.
Chrome 56 będzie najnowszą wersją najpopularniejszej przeglądarki świata (w Polsce korzysta z niej około 30% internautów). Google zapowiedziało jej wprowadzenie na styczeń 2017 roku. To bardzo ważna data dla firm, których strony nie korzystają z szyfrowanego połączenia https tylko z przestarzałego protokołu http.
Chrome 56 będzie ostrzegać użytkowników przed takimi stronami, ale póki co tylko tymi, na których trzeba podawać poufne dane (numery kart kredytowych, kody BLIK itd.), czyli w praktyce sklepami internetowymi i innymi stronami o charakterze sprzedażowym. Docelowo można się jednak spodziewać, że Google pójdzie o krok dalej i zacznie wysyłać alerty o wszystkich potencjalnie niebezpiecznych stronach.
Co zrobi ostrzeżony użytkownik? Nietrudno zgadnąć. Po prostu opuści stronę i przejdzie na taką, która gwarantuje jego danym pełne bezpieczeństwo. To duży problem dla przedsiębiorców, którzy jeszcze nie zainwestowali w protokół https.
Warto wiedzieć
Posiadanie przez stronę protokołu https jest także od dawna czynnikiem rankingowym, czyli ma wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce.
Nie jest to skomplikowane, jednak tę pracę warto zlecić wykonawcy lub opiekunowi strony www. Na rynku jest sporo różnych certyfikatów, które gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa. Wyboru nie należy absolutnie uzależniać od ceny – ta i tak nie jest wysoka, bo wynosi kilkadziesiąt złotych rocznie dla zwykłej witryny.
Po przejściu na https nic w zasadzie się nie zmienia. Strona działa normalnie (może być nieco wolniejsza, ale w praktyce niezauważalnie), a w pasku przeglądarki obok adresu pojawia się informacja o tym, że witryna korzysta z szyfrowanego połączenia. To bardzo ważne, nie tylko dla Google, ale też dla coraz większej grupy użytkowników świadomych zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.
Korzyści wynikające z przejścia na protokół https są ogromne: lepsza ocena Google, wyższe zaufanie użytkowników, a także bezpieczeństwo samego właściciela witryny. W styczniu 2017 roku dojdzie jeszcze kwestia braku ryzyka przyznania łatki strony o niskiej wiarygodności.
Łatwo się domyślić, co wprowadzenie Google Chrome 56 będzie oznaczać dla przedsiębiorców, których strony firmowe nie mają protokołu HTTPS. Biznesową banicję i spadek w wynikach wyszukiwania. To dostateczny argument, aby zainwestować w bezpieczeństwo użytkowników strony, a tym samym w przyszłość i wiarygodność swojej firmy.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.