Wydaje się, że sytuacja na rynku wyszukiwarek internetowych jest jasna. Mamy Google i długo, długo, bardzo długo nic. W Polsce z narzędzia amerykańskiego giganta korzysta ponad 93 procent internautów, natomiast w skali globalnej Google ma ponad 67-procentowy udział w rynku (wynik zaniżają Chiny). Najwyraźniej jednak nadal jest miejsce na niezależne projekty, zwłaszcza takie, które mają likwidować problemy irytujące użytkowników największej wyszukiwarki. Stworzenie takiej alternatywy zapowiedział – co ciekawe – były wiceprezes Google, Sridhar Ramaswamy.
Sam pomysł już od początku wydaje się być ryzykowny. Powód? Były wiceprezes Google zapowiada, że wyszukiwarka o nazwie Neeva ma być narzędziem płatnym. Dlaczego mielibyśmy płacić za coś, co dziś mamy całkowicie za darmo? Ramaswamy ma asa w rękawie, a przynajmniej na to wygląda.
Przewagą Neevy ma być to, że wyszukiwarka będzie wolna od reklam – w tym tych tekstowych. Jeśli więc kogoś szczególnie irytuje fakt, że obecnie coraz trudniej korzysta się z Google z powodu wyraźnego promowania linków sponsorowanych, to Neeva ma szansę znaleźć się w kręgu jego zainteresowania. Na dokładkę były wiceprezes Google obiecuje całkowitą prywatność, co już może być bardzo ważnym argumentem.
Wstępnie twórca narzędzia zapowiada, że Neeva będzie usługą abonamentową, a miesięczna opłata nie przekroczy 10 dolarów. To i tak sporo, zwłaszcza biorąc pod uwagę realia takich rynków, jak Polska. Można jednak zakładać, że znajdzie się grupa osób gotowych do wykupienia dostępu, o ile oczywiście wyszukiwarka będzie gwarantować nie tylko brak reklam i prywatność, ale także świetną trafność wskazań i obszerność indeksu.
Neeva ma zadebiutować jeszcze w tym roku i początkowo będzie udostępniona za darmo. Cena abonamentu ma się natomiast zmieniać w zależności od zainteresowania użytkowników – jeśli będzie wysokie, to można liczyć na obniżenie kosztu usługi.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.