90% - tylu (według danych udostępnionych przez Google) użytkowników Chrome odwiedza strony korzystające z szyfrowanego protokołu HTTPS. Szykowana właśnie najnowsza wersja najpopularniejszej przeglądarki internetowej na świecie, czyli Chrome 79, ma domyślnie blokować zarówno całe strony, jak i znajdujące się na nich elementy, które wykorzystują przestarzały i niebezpieczny protokół HTTP. To ważna informacja przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy przez lata bagatelizowali konieczność zainwestowania w bezpieczeństwo osób odwiedzających witryny ich firm. Zaniedbania wkrótce się zemszczą i to boleśnie.
Premiera przeglądarki Chrome 79 została zaplanowana na początek grudnia 2019 roku. Kluczową zmianą, jaka została wprowadzona w oprogramowaniu, będzie domyślne blokowanie stron oraz elementów, np. graficznych, korzystających z protokołu HTTP. To przestarzały format, od którego trzeba odejść z uwagi na wysokie niebezpieczeństwo ataków hakerskich oraz wykradania poufnych danych.
O konieczności przejścia na HTTPS informowaliśmy już kilkakrotnie na blogu. Sumiennie rekomendujemy to także naszym klientom – większość rozumie argumenty dotyczące bezpieczeństwa oraz dbania o zaufany wizerunek marki. Wciąż jednak są firmy, które z niezrozumiałych powodów (bo przecież to żaden koszt w skali rocznych inwestycji w markę) nadal pozostają wierne protokołowi HTTP.
Google skończyła się cierpliwość i Chrome 79 będzie już bezlitośnie blokować takie strony. W praktyce oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł wejść na niebezpieczną witrynę, chyba że zmieni domyślne ustawienia przeglądarki (mało komu będzie się chciało to zrobić).
Bardzo istotne jest również to, że Chrome 79 będzie blokować nie tylko całe strony korzystające z protokołu HTTP, ale także pojedyncze elementy zabezpieczone w tym przestarzałym standardzie – np. grafiki czy formularze kontaktowe. Może się więc zdarzyć, że choć sama strona wykorzystuje już HTTPS, to znajdujący się na niej formularz – nie. W takiej sytuacji ten element zostanie zablokowany, co w oczywisty sposób odbije się na skuteczności witryny i zniechęci potencjalnego klienta do nawiązania kontaktu z firmą.
Google zapowiedziało także, że prawdopodobnie w styczniu 2020 roku zostanie wydana nowa wersja przeglądarki Chrome, oznaczona symbolem 80. Ma ona zaoferować ciekawą funkcję, jaką jest automatyczne uaktualnianie elementów multimedialnych zgodnych z protokołem HTTP do HTTPS. Nie ma jednak gwarancji, że taki zabieg okaże się skuteczny. Jeśli roboty sobie z tym nie poradzą, wówczas element także zostanie zablokowany.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.