Czy kampanie reklamowe są skuteczne?

Data wpisu: 18.02.2015

Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. I wie o tym blisko 10 milionów internautów. Czy kampanie reklamowe w internecie są skuteczne? Nie, tym razem nie będzie nic o statystykach, mamy dla Was namacalny, konkretny przykład. Zasypująca swoimi spotami telewizję, radio i Internet Wirtualna Polska po raz pierwszy od wielu lat była najpopularniejszym polskim serwisem internetowym. Można? Jasne, że tak.

WP.pl przed Onetem

WP.pl, czyli strona główna Grupy Wirtualna Polska w grudniu zanotowała blisko 10 milionów odwiedzin realnych użytkowników. Liczba odsłon przekroczyła 600 milionów, a czas przeglądania godzinę i 10 minut. Takie dane opublikował Megapanel.

WP.pl z piedestału strąciła onet.pl, który był słabszy o 364 tysiące użytkowników i o 1,69% zasięgu. Onet nadal jednak wygrywa liczbą odsłon ( o ponad 140 milionów więcej niż WP.pl) i czasem korzystania z witryny – o ponad 20 minut.

Z tą dwójką nie mogą się wciąż równać inni ważni gracze na polskim rynku internetowym. Interia.pl notuje dwukrotnie mniejszy ruch, ale może się pochwalić ponad godzinnym czasem przeglądania. O2.pl natomiast zajmuje miejsce tuż za podium z blisko 3. milionami użytkowników. Na piątym miejscu konsekwentnie usadowiła się gazeta.pl.

Wirtualna Polska wygrywa promocją

Marsz w górę dla WP.pl rozpoczął się wraz z całkowitą zmianą layoutu i funkcjonalności strony głównej, a także po uruchomieniu doskonale znanej i podziwianej przez branżę kampanii reklamowej. Jej główne hasło to: Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. W Wirtualnej Polsce.

Przypomnijmy, że kampania oparta jest na przypominaniu ważnych wydarzeń na świecie i w kraju, które najmocniej zapadły w pamięć Polakom. Reklama przekonuje, że o każdym z tych wydarzeń przeczytamy na stronie WP.pl. Serwis podkreśla w ten sposób fakt, że jest skoncentrowany na dostarczaniu nam rzetelnych, profesjonalnych informacji. Pod tym względem WP.pl chce się mocno odróżniać od Onetu, który wielu internautom kojarzy się z tabloidem i tanią rozrywką.

Kampania reklamowa WP.pl odniosła więc rewelacyjny skutek. Owszem, może to być efekt świeżości, ale badania pokazują, że witryna notuje stały wzrost liczby odwiedzin już od wczesnej jesieni ubiegłego roku. W grudniu ostatecznie usadowiła się na pozycji lidera polskiego Internetu.

Drugie dno sukcesu Wirtualnej Polski

Onet oczywiście musiał zareagować na tak dobre wyniki WP.pl i rozpoczął atak frontalny. Serwis zarzucił Wirtualnej Polsce nieuczciwe praktyki w pozyskiwaniu ruchu z wyszukiwarki Google. Chodzi o tzw. maskowanie linków, czyli ukrywanie ich w treści artykułów. WP broni się podkreślając, że robi to na małą skalę, jednocześnie zarzucają Onetowi, że ten maskuje linki m.in. na portalach społecznościowych.

Z pewnością ukrywanie linków ma jakieś przełożenie na zwiększenie ruchu na stronie głównej Wirtualnej Polski, ale na pewno nie jest to skala mogąca konkurować z pozyskiwaniem użytkowników dzięki kampanii reklamowej w mediach. WP należą się brawa za bardzo dobry koncept, umiejętny zakup mediów i przede wszystkim widoczne, profesjonalne odświeżenie serwisu. Czy nowi użytkownicy zostaną wierni WP.pl? Czekamy na kolejne badania.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski