Cyfrowa kampania marketingowa dla małej firmy. Jakie narzędzia powinieneś wykorzystywać w 2020 roku?

Data wpisu: 26.11.2019

Mamy końcówkę roku i w każdej firmie jest to czas podsumowań. Przedsiębiorcy analizują, co udało im się osiągnąć w ciągu ostatnich 12 miesięcy oraz myślą, jak tu z przytupem wejść w kolejny pracowity rok. My zachęcamy, aby szczególną uwagę poświęcić planowaniu cyfrowej kampanii marketingowej, która jest idealną opcją dla rozwijających się, ale wciąż małych firm. To teraz jest najlepszy moment, aby wstępnie zaplanować swoje projekty reklamowe i wybrać te, które potencjalnie mogą przynieść największe korzyści wizerunkowe oraz sprzedażowe. 

Ułatwimy Ci sprawę. Po burzy mózgów w zespole wybraliśmy narzędzia marketingu cyfrowego, na które zdecydowanie warto postawić w 2020 roku. Skorzystaj z tej ściągawki, a z pewnością nie pożałujesz.

Dlaczego w 2020 roku musisz mocno zainwestować w marketing cyfrowy?

Jednym z kluczowych powodów jest prognozowane znaczne zwiększenie udziału sprzedaży online w portfelu wydatków konsumenckich. Szacunki mówią, że w 2020 roku liczba osób, które dokonają przynajmniej jednego zakupu w sieci, zbliży się do 2 miliardów lub nawet przebije tę granicę. To armia klientów, kupujących zarówno produkty, jak i usługi.

Jeśli więc masz małą firmę i postanowiłeś sobie, że w 2020 roku Twój biznes urośnie, klientów szukaj przede wszystkim online. Musisz oczywiście sukcesywnie pracować nad rozwojem, co rozumiemy przez inwestowanie w wizerunek i rozpoznawalność marki. Bez tego ani rusz. Firmy, które nie mają żadnej marki, są skazane na ciągłą walkę o utrzymanie się na powierzchni, zależą wyłącznie od słupków sprzedaży i wypracowanego zysku.

Zwiększając świadomość marki, usług i produktów, zdobędziesz coś bezcennego: ochronę przed skutkami nadciągającego spowolnienia gospodarczego. Kryzys z 2008 roku nie powalił na łopatki największych marek świata, a wręcz je wzmocnił. Wymiótł z rynku te firmy, które nie mogły liczyć na wierność klientów, bo po prostu nie istniały w ich świadomości.

Kryteria doboru narzędzi marketingu cyfrowego

Długo zastanawialiśmy się, które narzędzia możemy śmiało polecić małym firmom, ale ostatecznie udało się wyselekcjonować grupę czterech szczególnie rekomendowanych rozwiązań. Co wzięliśmy pod uwagę?

  • Łatwość uruchomienia kampanii – założyliśmy, że małe firmy nie mają ani czasu, ani środków, by męczyć się z kampaniami wymagającymi długiego planowania i ciągłego monitorowania;
  • Niski koszt – z tego powodu w naszym zestawieniu nie znalazł się chociażby video marketing, który jest jednak dość kosztowną strategią. Podobnie zresztą, jak influencer marketing oraz kampania display;
  • Mierzalność efektów – każde z zaproponowanych narzędzi daje szerokie pole do popisu w zakresie mierzenia jego efektywności, czy to przy użyciu analityki internetowej, czy poprzez bezpośredni feedback od klientów;
  • Połączenie wsparcia sprzedaży z kampanią wizerunkową – bardzo zależało nam na tym, aby polecić nie tylko narzędzia stricte sprzedażowe, ale również te, które przynoszą długofalowe efekty wizerunkowe i przyczyniają się do budowania rozpoznawalności marki;

Pora przejść do konkretów. Oto 4 narzędzia, które powinieneś wykorzystać w cyfrowej kampanii marketingowej dla swojej małej firmy w 2020 roku.

E-mail marketing

Dla wielu może to być zaskoczenie, bo przecież podobno „e-mail marketing nie żyje”. To nieprawda. Kampania e-mailowa wciąż może być świetnym narzędziem promocji dla małej firmy, ponieważ nie jest droga, da się z łatwością zmierzyć jej efekty, jest podatna na szybkie modyfikacje, gdyby coś poszło nie tak, a przy tym doskonale sprawdza się w procesie zwiększania zasięgu marki. Jest prosta do skonfigurowania i można ją bardzo precyzyjnie skierować do konkretnej grupy docelowej.

Atutem kampanii e-mail marketingowej, zwłaszcza z punktu widzenia małej firmy, jest również to, że można ją uruchomić bez posiadania strony internetowej (choć oczywiście i tak trzeba zaplanować jej stworzenie). Ruch kierujemy wówczas np. na profil marki na Facebooku.

Komu szczególnie polecamy e-mail marketing:

  • Sklepy internetowe
  • Małe firmy usługowe
  • Drobni producenci
  • Firmy szukające większych kontrahentów (e-maile reklamowe są otwierane przede wszystkim przez kadrę managerską i przedsiębiorców)

Google Ads

To był oczywisty wybór, ponieważ nie ma drugiego narzędzia, które umożliwiałoby uruchomienie kampanii reklamowej praktycznie z godziny na godzinę i od razu zaczęło przynosić efekty. Zaznaczamy jednak, że model rozliczeń PPC (Pay-Per-Click) nie jest wcale taki tani, a jeśli dodatkowo chcesz zawalczyć o te najbardziej konkurencyjne frazy, to przygotuj się na ból portfela. Alternatywą jest wybranie fraz z długim ogonem, rzadziej wyszukiwanych, za to o wiele tańszych i precyzyjniejszych.

Komu szczególnie polecamy Google Ads:

  • Sklepy internetowe
  • Firmy pozyskujące klientów lokalnie
  • Firmy, które chcą natychmiast zwiększyć sprzedaż

Content marketing

Nasz absolutny faworyt i narzędzie, które wciąż będzie rządzić w marketingu małych firm w 2020 roku. Content marketing to nowoczesne i skuteczne wsparcie dla każdej kampanii SEO (nie da się dziś efektywnie pozycjonować strony bez wartościowej treści) oraz najlepsze rozwiązanie, jeśli przede wszystkim zależy Ci na wzmacnianiu wizerunku marki.

Inwestycja w content marketing zwraca się długo, ale jednocześnie jest praktycznie gwarantowana i potrafi przynosić efekty latami. Blogowanie, artykuły sponsorowane i popularnonaukowe, infografiki – to nadal działa, a Google zapowiada dalsze premiowanie marek, które inwestują w wartościowy content. Jeśli możesz więc sobie pozwolić na wybór tylko jednego narzędzia cyfrowej kampanii marketingowej, niech to będzie właśnie content marketing.

Komu szczególnie polecamy content marketing:

  • Początkującym firmom, które muszą zbudować markę
  • Przedsiębiorcom oczekującym długofalowych efektów
  • Firmom, które przede wszystkim chcą osiągnąć wysoką pozycję w Google
  • Firmom działającym w bardzo konkurencyjnej branży, niemającym środków na agresywne działania reklamowe

Social media

Ich także nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Social media to naturalny wybór dla małych firm, co też potwierdzają statystyki. Około 60% przedsiębiorstw z sektora MŚP posiada firmowy profil na Facebooku – większość prowadzi go samodzielnie, co nie jest do końca dobrym pomysłem.

Zalety mediów społecznościowych są oczywiste: ogromny zasięg, mnogość opcji promowania marki, możliwość precyzyjnego targetowania reklam i wchodzenia w interakcję z użytkownikami. Z social media jest jednak ten problem, że aby kampania rzeczywiście przyniosła jakieś korzyści, to trzeba w nią zainwestować albo dużo czasu, albo dużo pieniędzy. Jeśli nie masz ani jednego, ani drugiego, to niech to będzie Twoja opcja rezerwowa na 2020 rok.

Komu szczególnie polecamy social media:

  • Markom chcącym być blisko klientów
  • Firmom, których grupy docelowe aktywnie korzystają z mediów społecznościowych
  • Firmom z branż: beauty i odzieżowej
  • Drobnym przedsiębiorcom oferującym produkty rękodzielnicze, unikalne, które nie są często wyszukiwane w Google

Niezależnie od tego, które narzędzia ostatecznie wybierzesz, pamiętaj o jednym: budowanie marki to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Tobą w 2020 roku i całkiem fajny pomysł na biznesowe postanowienie noworoczne.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski