Data wpisu: 19.07.2019

Popularne strategie reklamowe dla małych firm. Poznaj ich zalety i wady

Mała firma może być źródłem zawodowej i ekonomicznej satysfakcji dla właściciela, ale prowadząc drobny biznes trzeba pamiętać o jednym: nie ma sukcesu bez inwestycji w reklamę. Żyjemy w czasach ogromnej konkurencji w praktycznie każdej branży, dlatego firmy, które nie dbają o swoją rozpoznawalność, prędzej czy później będą musiały zniknąć z rynku (najczęściej z długami). Mały biznes może opierać się na podstawowych strategiach reklamy, które nie wymagają wcale wysokich inwestycji. W tym poradniku wymieniamy najczęściej wybierane narzędzia i aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, wskazujemy też ich zalety oraz wady.

Content marketing

Czym jest content marketing? Pisząc w dużym skrócie i uproszczeniu: jest to strategia, która zakłada tworzenie atrakcyjnych, perswazyjnych treści mających z czasem przyciągnąć uwagę przedstawicieli grupy docelowej i zmotywować ich do podjęcia konkretnej decyzji – zwykle zakupowej. W content marketingu na pierwszy plan wybija się dbanie o rozpoznawalność marki, kreowanie jej pozytywnego wizerunku i tym samym zdobywanie zaufania konsumentów.

W tej strategii wykorzystuje się nie tylko treść. Podstawowe narzędzia content marketingu to:

  • Blog
  • Dział FAQ na stronie
  • Artykuły sponsorowane
  • Portale tematyczne (prowadzone przez firmy lub dla firm)
  • Infografiki
  • Memy
  • Posty w mediach społecznościowych
  • Prezentacje multimedialne i inne cyfrowe nośniki informacji

W Polsce content marketing jest standardowo utożsamiany z copywritingiem. Choć obie te dziedziny funkcjonują w ścisłej symbiozie, to jednak warto pamiętać, że w strategii content marketingowej nie chodzi stricte o szybkie zwiększenie sprzedaży. Znacznie ważniejsze są kwestie wizerunkowe, kreowanie opinii i budowanie zasięgu marki w grupie docelowej.

Zalety content marketingu:

  • Przynosi długofalowe efekty
  • Znakomicie wspiera SEO strony
  • Dobrze przemyślana i prowadzona strategia marketingowa gwarantuje wzrost rozpoznawalności marki
  • Nie wymaga jednorazowej, dużej inwestycji – strategię można podzielić na etapy w zależności od aktualnych możliwości finansowych przedsiębiorstwa

Wady content marketingu:

  • Nie przynosi efektów od razu, trzeba na nie poczekać minimum kilka miesięcy (zwykle około rok)
  • Brak natychmiastowych i wymiernych efektów zniechęca przedsiębiorców, którzy tracą cierpliwość i zbyt szybko rezygnują z dalszej inwestycji
  • Content marketing wymaga wsparcia ze strony profesjonalnych autorów treści, takich działań nie da się prowadzić we własnym zakresie z dobrym efektem

Pozycjonowanie (SEO)

Wiadomo, że podstawowym śladem istnienia firmy w Internecie jest strona www. Przedsiębiorstwa idą na noże w walce o wysoką pozycję w Google na najpopularniejsze frazy, poświęcając na to często gigantyczne budżety. Czy to oznacza, że mała firma powinna oddać pole i liczyć na szczęście? Absolutnie nie!

Pozycjonowanie strony internetowej jest właściwie niezbędną strategią reklamy i punktem wyjścia do prowadzenia innych działań. Co nam po świetnym logo, fantastycznej witrynie i kapitalnej treści, jeśli stronę odwiedzi garstka osób? Niestety, pozycjonowanie w 2019 roku (i w kolejnych latach) jest procesem bardzo złożonym, żmudnym i wymagającym inwestycji. Nie ma szans, aby wprowadzić stronę do TOP 3 Google na najbardziej wartościowe frazy przy pomocy jakichś SEO-sztuczek.

Zalety pozycjonowania:

  • Jeśli zostanie przeprowadzone zgodnie z zasadami Google, przyniesie długotrwałe efekty
  • Strony znajdujące się na wysokich pozycjach w rankingu wyszukiwarki wciąż są odwiedzane przez około 90% internautów (czyli – reszta się praktycznie nie liczy)
  • Mądrze przeprowadzona strategia pozycjonowania pozwala zyskać dużą przewagę nawet nad bogatszą konkurencją

Wady pozycjonowania:

  • Obecnie wymaga wielomiesięcznych inwestycji, by zauważyć efekty (trwałe, a nie chwilowe)
  • Pozycjonowania nie da się oddzielić od content marketingu, przez co cała strategia staje się dość kosztowna
  • Osiągnięcie wysokiej pozycji nie daje pewności, że strona zagości tam na długo (a tym bardziej na zawsze) – Google regularnie wprowadza zmiany w algorytmie, które potrafią wywrócić ranking do góry nogami

Google Ads

Google mówi tak: jeśli nie chcesz długo czekać na efekty pozycjonowania, to po prostu kup sobie miejsce na szczycie listy wyników wyszukiwania. Chodzi oczywiście o płatne linki, które wyświetlają się nad i tuż pod wynikami organicznymi. Na tym jednak wybór się nie kończy. W ramach Google Ads można też dystrybuować reklamy graficzne i wideo, które są emitowane w sieci reklamowej Google. Ta stale się rozszerza i obecnie obejmuje około 2 miliony miejsc w przestrzeni Internetu.

Reklama Google Ads to bez wątpienia bardzo dobry wybór dla firm, którym zależy na szybkim zwiększeniu sprzedaży. Efekty z reklamowania się w sieci monopolisty rynku wyszukiwarek przychodzą natychmiast, o ile oczywiście kampania została prawidłowo zaplanowana i wdrożona.

Zalety Google Ads:

  • Natychmiastowe efekty
  • Możliwość bardzo precyzyjnego dopasowania reklamy do grupy docelowej (kierowania jej do konkretnych osób)
  • Łatwo i precyzyjnie mierzone wyniki kampanii
  • Jest to jedyna strategia reklamowa, w której płaci się za rzeczywiste efekty, czyli np. wyświetlenie reklamy oczekiwanej liczbie osób (nie wliczamy tutaj wynagrodzenia agencji zawiadującej kampanią)

Wady Google Ads:

  • Jest to droga strategia reklamowa (wymaga stałych inwestycji, agencje ustalają też minimalne budżety miesięczne, zwykle na poziomie od 1000 zł netto)
  • Zaprzestanie kampanii skutkuje natychmiastowym wycofaniem reklam. Jeśli przedsiębiorca nie zadbał o wypracowanie marki, to praktycznie zostanie z niczym

Facebook Ads

Coraz częściej alternatywą dla reklamy w sieci Google staje się płatna promocja na Facebooku. Szczególnie chętnie korzystają z tego firmy, które nie dysponują żadnym zapleczem w wyszukiwarce (np. nie mają strony internetowej), za to aktywnie promują się na największym portalu społecznościowym.

Dużym plusem systemu reklamowego Facebooka jest to, że umożliwia on wskazanie różnych celów i dopasowanie do nich konkretnych działań. Właściciel firmy może chcieć np. zwiększyć świadomość marki w grupie docelowej, zmotywować użytkowników do podjęcia jakichś działań lub po prostu przełożyć reklamę na konwersję (sprzedaż, wejścia na stronę, zapisy na newsletter etc.).

Zalety Facebook Ads:

  • Bardzo duży zasięg (portal ma około 2 miliardy aktywnych kont)
  • Możliwość dopasowania reklamy do konkretnej grupy docelowej
  • Łatwe uruchomienie i zarządzanie reklamą (na upartego można poprowadzić kampanię samodzielnie)

Wady Facebook Ads:

  • Kosztowne rozwiązanie
  • Wpadki Facebooka z przekłamywaniem statystyk podważają wiarygodność tej sieci reklamowej
  • Promowanie marki wyłącznie na Facebooku jest bardzo ryzykowne (wciąż gro konsumentów szuka firm przez Google, a nie portal społecznościowy)

Jak widzisz każda z tych strategii ma jakieś poważne wady, dlatego nie sposób jest wskazać jednego, w 100% skutecznego narzędzia, które równie dobrze sprawdzi się w odniesieniu do każdej marki funkcjonującej na rynku. Gdybyśmy mieli postawić na tzw. pewniaki, to bez wątpienia byłyby to content marketing oraz pozycjonowanie. Dlaczego? Ponieważ tylko te strategie przynoszą długofalowe efekty, umożliwiając firmom stopniowe ograniczanie wydatków na reklamę.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry