Mała firma może być źródłem zawodowej i ekonomicznej satysfakcji dla właściciela, ale prowadząc drobny biznes trzeba pamiętać o jednym: nie ma sukcesu bez inwestycji w reklamę. Żyjemy w czasach ogromnej konkurencji w praktycznie każdej branży, dlatego firmy, które nie dbają o swoją rozpoznawalność, prędzej czy później będą musiały zniknąć z rynku (najczęściej z długami). Mały biznes może opierać się na podstawowych strategiach reklamy, które nie wymagają wcale wysokich inwestycji. W tym poradniku wymieniamy najczęściej wybierane narzędzia i aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, wskazujemy też ich zalety oraz wady.
Czym jest content marketing? Pisząc w dużym skrócie i uproszczeniu: jest to strategia, która zakłada tworzenie atrakcyjnych, perswazyjnych treści mających z czasem przyciągnąć uwagę przedstawicieli grupy docelowej i zmotywować ich do podjęcia konkretnej decyzji – zwykle zakupowej. W content marketingu na pierwszy plan wybija się dbanie o rozpoznawalność marki, kreowanie jej pozytywnego wizerunku i tym samym zdobywanie zaufania konsumentów.
W tej strategii wykorzystuje się nie tylko treść. Podstawowe narzędzia content marketingu to:
W Polsce content marketing jest standardowo utożsamiany z copywritingiem. Choć obie te dziedziny funkcjonują w ścisłej symbiozie, to jednak warto pamiętać, że w strategii content marketingowej nie chodzi stricte o szybkie zwiększenie sprzedaży. Znacznie ważniejsze są kwestie wizerunkowe, kreowanie opinii i budowanie zasięgu marki w grupie docelowej.
Zalety content marketingu:
Wady content marketingu:
Wiadomo, że podstawowym śladem istnienia firmy w Internecie jest strona www. Przedsiębiorstwa idą na noże w walce o wysoką pozycję w Google na najpopularniejsze frazy, poświęcając na to często gigantyczne budżety. Czy to oznacza, że mała firma powinna oddać pole i liczyć na szczęście? Absolutnie nie!
Pozycjonowanie strony internetowej jest właściwie niezbędną strategią reklamy i punktem wyjścia do prowadzenia innych działań. Co nam po świetnym logo, fantastycznej witrynie i kapitalnej treści, jeśli stronę odwiedzi garstka osób? Niestety, pozycjonowanie w 2019 roku (i w kolejnych latach) jest procesem bardzo złożonym, żmudnym i wymagającym inwestycji. Nie ma szans, aby wprowadzić stronę do TOP 3 Google na najbardziej wartościowe frazy przy pomocy jakichś SEO-sztuczek.
Zalety pozycjonowania:
Wady pozycjonowania:
Google mówi tak: jeśli nie chcesz długo czekać na efekty pozycjonowania, to po prostu kup sobie miejsce na szczycie listy wyników wyszukiwania. Chodzi oczywiście o płatne linki, które wyświetlają się nad i tuż pod wynikami organicznymi. Na tym jednak wybór się nie kończy. W ramach Google Ads można też dystrybuować reklamy graficzne i wideo, które są emitowane w sieci reklamowej Google. Ta stale się rozszerza i obecnie obejmuje około 2 miliony miejsc w przestrzeni Internetu.
Reklama Google Ads to bez wątpienia bardzo dobry wybór dla firm, którym zależy na szybkim zwiększeniu sprzedaży. Efekty z reklamowania się w sieci monopolisty rynku wyszukiwarek przychodzą natychmiast, o ile oczywiście kampania została prawidłowo zaplanowana i wdrożona.
Zalety Google Ads:
Wady Google Ads:
Coraz częściej alternatywą dla reklamy w sieci Google staje się płatna promocja na Facebooku. Szczególnie chętnie korzystają z tego firmy, które nie dysponują żadnym zapleczem w wyszukiwarce (np. nie mają strony internetowej), za to aktywnie promują się na największym portalu społecznościowym.
Dużym plusem systemu reklamowego Facebooka jest to, że umożliwia on wskazanie różnych celów i dopasowanie do nich konkretnych działań. Właściciel firmy może chcieć np. zwiększyć świadomość marki w grupie docelowej, zmotywować użytkowników do podjęcia jakichś działań lub po prostu przełożyć reklamę na konwersję (sprzedaż, wejścia na stronę, zapisy na newsletter etc.).
Zalety Facebook Ads:
Wady Facebook Ads:
Jak widzisz każda z tych strategii ma jakieś poważne wady, dlatego nie sposób jest wskazać jednego, w 100% skutecznego narzędzia, które równie dobrze sprawdzi się w odniesieniu do każdej marki funkcjonującej na rynku. Gdybyśmy mieli postawić na tzw. pewniaki, to bez wątpienia byłyby to content marketing oraz pozycjonowanie. Dlaczego? Ponieważ tylko te strategie przynoszą długofalowe efekty, umożliwiając firmom stopniowe ograniczanie wydatków na reklamę.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.