13 kroków do strony internetowej, która znajdzie się wysoko w Google

Data wpisu: 21.02.2019

Strona internetowa, która nie jest widoczna w wyszukiwarce, to kosztowna zabawka. Może być świetnie zaprojektowana, bardzo przekonująca, ale jeśli nikt jej nie odwiedza, nie ma mowy o jakichkolwiek korzyściach dla właściciela. Po huraganach Pingwin i Panda, jakie przeszły przez wyszukiwarkę Google, tak zwane pozycjonowanie strony stało się jeszcze trudniejsze i bardziej czasochłonne. Pozytywnym efektem jest natomiast to, że w wyszukiwarce bronią się przede wszystkim jakościowe witryny, od początku zbudowane z myślą o osiągnięciu dobrej lub bardzo dobrej pozycji w Google. Taką stronę projektuje się w 13 krokach. Wymieniamy i omawiamy je w naszym poradniku.

Krok 1: Dane strukturalne

Dzięki danym strukturalnym roboty Google mają ułatwione zadanie w analizowaniu zawartości witryny. Mogą szybciej i dokładniej znaleźć informacje, których szuka użytkownik. Jest to szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych stron, na których prezentowana jest obszerna oferta. Przejdź na stronę główną soluma.pl i sprawdź, jak to rozwiązaliśmy u nas.

Krok 2: Ostrożnie z dynamicznym generowaniem treści

Technika dynamicznej zawartości nie sprzyja szeroko pojętym działaniom SEO. Roboty Google nie są bowiem w stanie przeanalizować treści wyświetlanej użytkownikom. Tym samym nie mogą ocenić, czy jest ona jakościowa, atrakcyjna i wyczerpująca merytorycznie oraz czy odpowiada na zapytanie użytkownika wyszukiwarki.

Krok 3: Blokada niepotrzebnych zasobów

Może się zdarzyć, że na stronie znajdą się treści czy podstrony nieprzeznaczone dla zwykłych użytkowników. W takiej sytuacji należy je wykluczyć z indeksowania w Google, aby nie były skanowane przez roboty wyszukiwarki. To samo dotyczy duplikowanych treści (powtarzających się na różnych podstronach serwisu).

Krok 4: Mapa strony

Stworzenie mapy strony to elementarna część procesu projektowania witryny. Z uwagi na SEO i chęć osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, warto zamieścić mapę strony w formacie XML w zasobach witryny. W pliku podajemy również adresy wszystkich podstron przeznaczonych do indeksowania.

Krok 5: Atrybuty „alt”

Wszystkie elementy graficzne znajdujące się na stronie, w szczególności zdjęcia, powinny zostać opisane atrybutami „alt”, które należy uzupełnić w kodzie witryny. Co do samych grafik: warto je zoptymalizować pod kątem rozmiaru, bo zbyt duże pliki będą spowalniać działanie strony, na co Google mocno kręci nosem.

Krok 6: Porządkowanie nagłówków

To podstawa, ale z doświadczenia wiemy, że wielu twórców stron o tym zapomina lub po prostu to bagatelizuje. Bezwzględnie należy zachować strukturę nagłówków, korzystając z atrybutów H1, H2 i H3. Jest to również bardzo ważne podczas publikowania artykułów na blogu.

Krok 7: Porządkujemy adresy

Strona internetowa z reguły składa się z wielu podstron, których adresy muszą być przyjazne wyszukiwarce oraz użytkownikom. Stosujemy więc możliwie proste adresy URL, które w oczywisty sposób nawiązują do tematyki danej podstrony. Nie powinny zawierać znaków specjalnych czy cyfr.

Krok 8: Szyfrowane połączenie

To, czy strona ma włączony protokół SSL, jest obecnie jednym z ważnych czynników rankingowych. Mało tego: przeglądarka Chrome ostrzega użytkowników przed wchodzeniem na niezabezpieczone strony, nawet jeśli są to znane portale. Wykupienie certyfikatu SSL to żaden koszt, dlatego nie ma się nawet nad czym zastanawiać – trzeba to mieć.

Krok 9: Praca nad PageSpeed Insights

Google ma fioła na punkcie szybkości ładowania się strony i co zrobić: trzeba nad tym mozolnie popracować. Jest to szczególnie ważne, jeśli zależy Ci na przyciąganiu ruchu mobilnego.

Krok 10: Responsywność

Nie ma nawet o czym dyskutować. Każda nowoprojektowana strona internetowa musi się poprawnie skalować do małego ekranu, czyli być responsywna. Google bierze ten parametr pod uwagę przy przyznawaniu pozycji witrynie – na razie w wyszukiwarce mobilnej, ale docelowo także w desktopowej.

Krok 11: Opisy meta

Z ich tworzeniem jest trochę roboty (to niezła dłubanina, zwłaszcza jeśli strona składa się z setek podstron), ale nie ma siły: trzeba się za to zabrać. Opisy meta  nie tylko „robią dobrze” wyszukiwarce, ale są także elementem wyróżniającym link do strony w Google i zachęcającym użytkowników do kliknięcia.

Krok 12: CONTENT

Zapisaliśmy to słowo kapitalikami, bo content rzeczywiście ma największy wpływ na to, jaką pozycję w Google wywalczy sobie witryna. Dla algorytmu zdecydowanie najważniejsza jest jakość i merytoryczność treści znajdującej się na stronie. Stąd niezbędne jest zainwestowanie zarówno w porządne treści opisujące usługi, jak i późniejsze prowadzenie bloga firmowego z wartościowymi poradnikami.

Krok 13: Linkowanie wewnętrzne

Gdy strona jest już gotowa i została wypełniona fajną treścią, możemy się zabrać za uporządkowanie linkowania wewnętrznego. Chodzi nie tylko o linkowanie do kluczowych podstron, ale także o stworzenie przejrzystego i funkcjonalnego menu oraz zadbanie o jasną nawigację w obrębie strony. Sprawdzamy też, czy wszystkie linki są aktywne i czy np. nie przenoszą do nieistniejących stron.

Dzieło skończone. Tak zaprojektowana strona jest świetnie przygotowana do zawalczenia o najwyższe pozycje w rankingu. Oczywiście trzeba będzie jej w tym trochę pomóc, tworząc wartościowy content i pozyskując mocne linki zewnętrzne, ale solidny fundament już jest.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski