Każda strona internetowa, a już szczególnie sklep online, jest wypełniona przeróżnymi grafikami, najczęściej zdjęciami produktów. Wielu właścicieli witryn nie zdaje sobie natomiast sprawy, że te grafiki także mogą zwiększać "moc" pozycjonowania strony, czyli być ważnymi elementami wpływającymi na pozycję witryny w wyszukiwarce. Aby tak się stało grafiki należy odpowiednio zoptymalizować. Na czym to polega? Poznaj 3 kroki do zoptymalizowania grafik na stronie.
Krok 1. - odpowiednia nazwa pliku graficznego
Wiele osób projektujących strony internetowe kompletnie bagatelizuje kwestię nazewnictwa grafik, tymczasem ma to naprawdę duże znaczenie dla robotów Google. W końcu chcąc wyświetlić zdjęcie w Google Images muszą mieć jakiś punkt zaczepienia, a są nim właśnie słowa umieszczone w nazwie.
Sama nazwa nie musi być jakoś szczególnie wyszukana, ponieważ ma mniejsze znaczenie dla użytkownika, za to ogromne dla Google. Dlatego umieszczamy w niej wyłącznie najważniejsze informacje, najlepiej składające się z jakiegoś słowa kluczowego czy frazy kluczowej, np. „Białe buty Nike, rozmiar 42”. Dzięki temu roboty wyszukiwarki odnajdą zdjęcie i pokażą je użytkownikowi.
Krok 2. - atrybut ALT
Atrybut ALT to po prostu opis alternatywny grafiki, który jest umieszczany w kodzie HTML. Doskonale znają go wszyscy użytkownicy stron na WordPressie. Pole z atrybutem ALT nigdy nie powinno zostawać puste. Wpisujemy w nie krótki opis grafiki, dzięki któremu roboty Google otrzymają precyzyjną informację, co znajduje się na danym zdjęciu. Warto wiedzieć, że atrybut ALT pokaże się użytkownikowi w sytuacji, gdy z jakichś powodów sama grafika nie może zostać wyświetlona.
W polu z atrybutem ALT także staramy się używać słów kluczowych, a ponadto sprecyzować opis grafiki. Wiadomo przecież, że zdjęć przedstawiających „białe buty Nike, rozmiar 42” jest w całej sieci mnóstwo.
Krok 3. - optymalizacja rozmiaru zdjęć
Jest to bardzo ważny etap w przypadku sklepów internetowych, które przecież są wypełnione ogromną liczbą zdjęć. Tymczasem im więcej grafik znajduje się na stronie, tym dłuższy czas jej ładowania – a jest to jeden z elementów wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce. Użytkownicy są niecierpliwi i raczej nie będzie się im chciało czekać kilkunastu sekund, aż strona łaskawie się wyświetli.
Dlatego grafiki powinny zostać skompresowane do takiego rozmiaru, który gwarantuje szybkie działanie strony, a już szczególnie na urządzeniach mobilnych. Ważne jest też to, aby nie mylić optymalizacji ze skrajnym zmniejszaniem rozmiaru zdjęć – jest to błąd, który będzie rzutować na spadek liczby użytkowników smartfonów i tabletów.
Poprawnie zoptymalizowane grafiki staną się mocnym elementem strony www z punktu widzenia SEO, a w przypadku sklepów internetowych mogą istotnie wpłynąć na zwiększenie konwersji. Jeśli prowadzisz e-sklep to pamiętaj także o dodaniu do zdjęć danych strukturalnych, dzięki czemu będą one wyświetlane w nowych usługach Google Images – przeczytasz o nich w osobnych artykułach na naszym blogu.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.