Data wpisu: 27.09.2018

Wszystko, co musisz (i chcesz) wiedzieć o link building

Był 4 dzień października 2013 roku. Ta data nieodłącznie kojarzy się z rewolucją, jaka ogarnęła całą branżę SEO. Zmiana algorytmu Google zrujnowała wcześniejsze, bardzo skuteczne metody pozycjonowania stron internetowych, które w głównej mierze opierały się na masowym pozyskiwaniu linków z bezwartościowych adresów. To już nie działa, a przynajmniej nie w takim zakresie, jak wcześniej. Nie oznacza to jednak, że link building przestał mieć znaczenie – jest wprost przeciwnie. Trzeba tylko znać i stosować nowe metody, o których przeczytasz w naszym poradniku.

Link building to…

Strategia pozyskiwania linków, zarówno z adresów zewnętrznych, jak i poszczególnych podstron w ramach własnej witryny. Link building jest jednym z dwóch najważniejszych elementów tak zwanego pozycjonowania (zaraz obok content marketingu).

Zasada jest dość prosta: im więcej wartościowych linków prowadzi do strony, tym większa szansa na to, że znajdzie się ona na szczycie wyników wyszukiwania Google na najcenniejsze frazy.

Linki wewnętrzne

Są to odnośniki, które umieszcza się w zasobach jednej witryny internetowej. Linki wewnętrzne są często bagatelizowane w strategii link buildingu, co stanowi poważny błąd. W praktyce najrozsądniej jest rozpocząć właśnie od uporządkowania linkowania w obrębie strony.

Tutaj stawiamy kropkę, ponieważ linkowaniu wewnętrznemu poświęcimy jutro osobny artykuł na naszym blogu.

Linki zewnętrzne

Są to oczywiście te linki, które odsyłają do pozycjonowanej strony z innych adresów, np. portali internetowych czy blogów. Najważniejsze z punktu widzenia interesu właściciela strony są linki naturalne, których pozyskanie powinno być kluczowym elementem strategii link buildingu. Linki naturalne są umieszczane przez samych użytkowników sieci, którzy robią to dobrowolnie.

Pytanie: jak ich do tego zachęcić? To „proste” – trzeba dbać o to, by zawartość strony była możliwie atrakcyjna. Można to zrobić tylko w jeden sposób: inwestując w content marketing i wykorzystując media społecznościowe.

Są także linki nienaturalne, czyli wszystkie, które w ramach strategii link buildingu umieszcza się celowo pod różnymi adresami. Najczęściej wykorzystuje się do tego katalogi firm, fora internetowe, system komentarzy oraz oczywiście artykuły sponsorowane na portalach i wpisy gościnne na blogach.

Jak NIE POZYSKIWAĆ linków?

Po zmianach w październiku 2013 roku trzeba bardzo uważać na to, skąd i w jaki sposób pozyskuje się linki. Mądra strategia link buildingu wyklucza korzystanie z niektórych, wcześniej bardzo popularnych, metod. Ogólnie nazywa się je Systemem Wymiany Linków (SWL).

Google oficjalnie ostrzega przed korzystaniem z SWL i uznaje tę metodę za złamanie regulaminu, co w najlepszym przypadku może się skończyć obniżeniem pozycji witryny w wyszukiwarce, a w najgorszym usunięciem jej z indeksu. Dlatego bardzo uważaj, komu zlecasz pozycjonowanie strony internetowej. Najtańsi wykonawcy (szczególnie freelancerzy), gwarantują szybkie sukcesy, ale nie biorą żadnej odpowiedzialności za skutki swoich działań.

Metody SWL to przede wszystkim:

  • Tak zwane kupowanie linków – można się też spotkać z określeniem „piramida linków”. Takie linki można kupić hurtowo w bardzo niskiej cenie. Pochodzą one jednak ze stron o marnej reputacji.
  • Masowa wymiana linków – mamy z nią do czynienia wtedy, gdy np. właściciele dwóch stron umawiają się, że będą się między sobą wymieniać dużą liczbą linków.
  • Spamowanie – czyli używanie botów do masowego umieszczania linków do strony na forach internetowych i w komentarzach pod artykułami.

Podsumowując: najlepszą, bo skuteczną i bezpieczną metodą link buildingu, jest przede wszystkim content marketing. To właśnie tworzenie wartościowych, atrakcyjnych treści i udostępnianie ich np. w mediach społecznościowych czy na portalach, pozwala pozyskiwać naturalne linki, a więc te najlepiej odbierane przez Google.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry