Był 4 dzień października 2013 roku. Ta data nieodłącznie kojarzy się z rewolucją, jaka ogarnęła całą branżę SEO. Zmiana algorytmu Google zrujnowała wcześniejsze, bardzo skuteczne metody pozycjonowania stron internetowych, które w głównej mierze opierały się na masowym pozyskiwaniu linków z bezwartościowych adresów. To już nie działa, a przynajmniej nie w takim zakresie, jak wcześniej. Nie oznacza to jednak, że link building przestał mieć znaczenie – jest wprost przeciwnie. Trzeba tylko znać i stosować nowe metody, o których przeczytasz w naszym poradniku.
Strategia pozyskiwania linków, zarówno z adresów zewnętrznych, jak i poszczególnych podstron w ramach własnej witryny. Link building jest jednym z dwóch najważniejszych elementów tak zwanego pozycjonowania (zaraz obok content marketingu).
Zasada jest dość prosta: im więcej wartościowych linków prowadzi do strony, tym większa szansa na to, że znajdzie się ona na szczycie wyników wyszukiwania Google na najcenniejsze frazy.
Są to odnośniki, które umieszcza się w zasobach jednej witryny internetowej. Linki wewnętrzne są często bagatelizowane w strategii link buildingu, co stanowi poważny błąd. W praktyce najrozsądniej jest rozpocząć właśnie od uporządkowania linkowania w obrębie strony.
Tutaj stawiamy kropkę, ponieważ linkowaniu wewnętrznemu poświęcimy jutro osobny artykuł na naszym blogu.
Są to oczywiście te linki, które odsyłają do pozycjonowanej strony z innych adresów, np. portali internetowych czy blogów. Najważniejsze z punktu widzenia interesu właściciela strony są linki naturalne, których pozyskanie powinno być kluczowym elementem strategii link buildingu. Linki naturalne są umieszczane przez samych użytkowników sieci, którzy robią to dobrowolnie.
Pytanie: jak ich do tego zachęcić? To „proste” – trzeba dbać o to, by zawartość strony była możliwie atrakcyjna. Można to zrobić tylko w jeden sposób: inwestując w content marketing i wykorzystując media społecznościowe.
Są także linki nienaturalne, czyli wszystkie, które w ramach strategii link buildingu umieszcza się celowo pod różnymi adresami. Najczęściej wykorzystuje się do tego katalogi firm, fora internetowe, system komentarzy oraz oczywiście artykuły sponsorowane na portalach i wpisy gościnne na blogach.
Po zmianach w październiku 2013 roku trzeba bardzo uważać na to, skąd i w jaki sposób pozyskuje się linki. Mądra strategia link buildingu wyklucza korzystanie z niektórych, wcześniej bardzo popularnych, metod. Ogólnie nazywa się je Systemem Wymiany Linków (SWL).
Google oficjalnie ostrzega przed korzystaniem z SWL i uznaje tę metodę za złamanie regulaminu, co w najlepszym przypadku może się skończyć obniżeniem pozycji witryny w wyszukiwarce, a w najgorszym usunięciem jej z indeksu. Dlatego bardzo uważaj, komu zlecasz pozycjonowanie strony internetowej. Najtańsi wykonawcy (szczególnie freelancerzy), gwarantują szybkie sukcesy, ale nie biorą żadnej odpowiedzialności za skutki swoich działań.
Podsumowując: najlepszą, bo skuteczną i bezpieczną metodą link buildingu, jest przede wszystkim content marketing. To właśnie tworzenie wartościowych, atrakcyjnych treści i udostępnianie ich np. w mediach społecznościowych czy na portalach, pozwala pozyskiwać naturalne linki, a więc te najlepiej odbierane przez Google.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.