Data wpisu: 28.09.2018

Linkowanie wewnętrzne: zalety i najlepsze praktyki

Po przeczytaniu jednego z naszych artykułów wiesz już, na czym polega strategia link buildingu. W tym tekście wspomnieliśmy, że bardzo ważne, choć często bagatelizowane, jest także linkowanie wewnętrzne, które ma niebagatelny wpływ na SEO i skuteczność pozycjonowania. Pora rozwinąć temat. Sprawdź, jakie są zalety linkowania wewnętrznego oraz poznaj najlepsze praktyki umieszczania linków w obrębie witryny.

Dlaczego warto stosować linkowanie wewnętrzne?

W ramach krótkiego wprowadzenia wyjaśnimy Ci tylko, że linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników w zasobach jednej witryny internetowej. Takie linki prowadzą do poszczególnych zakładek czy produktów. Umieszcza je wyłącznie właściciel lub administrator witryny.

Linkowanie wewnętrzne ma wiele zalet, nie tylko bezpośrednio związanych z SEO. Mowa o:

  • Poprawieniu UX – dzięki linkowaniu wewnętrznemu użytkownikowi jest znacznie łatwiej poruszać się po stronie,
  • Ułatwienie dla robotów wyszukiwarki – linki pozwalają robotom szybciej przeanalizować zawartość witryny i ocenić jej przydatność dla użytkowników,
  • Czytelniejszy układ strony – linkowanie wewnętrzne jest bardzo przydatne przy tworzeniu tzw. mapy strony, pozwala odnaleźć się w jej zasobach, szczególnie jeśli są bardzo rozbudowane.

Jak linkować na swojej stronie?

Obecnie najskuteczniejszym rozwiązaniem jest skupienie się na potrzebach użytkownika, czyli linkowanie w celu poprawienia UX. Przydaje się tutaj regularne tworzenie nowych, unikalnych i wartościowych treści, z których linkujemy do pozostałych zasobów witryny. Szczególnie dobrze działa to w przypadku sklepów internetowych.

Sklep może prowadzić blog, na którym powinien publikować teksty poradnikowe i w naturalny sposób umieszczać w nich odnośniki do poszczególnych produktów. Jest to działanie niewymuszone, dobrze widziane przez klientów, a przede wszystkim świetnie odbierane przez Google.

Oczywiście nie można również zapomnieć o „potrzebach” robotów Google. Jest to element optymalizacji witryny. Linkowanie musi być realizowane w taki sposób, aby odnośniki były widoczne w kodzie strony.

Dobre praktyki linkowania wewnętrznego

Podstawową zasadą jest stosowanie linkowania w sposób możliwie naturalny, nienachalny. Nie można np. opublikować artykułu na blogu, w którego co drugim zdaniu będzie znajdować się odnośnik do produktu w sklepie.

Jeśli prowadzisz blog, to linkuj do poszczególnych artykułów – oczywiście również w sposób naturalny. Poruszaj kwestie, które bezpośrednio nawiązują do tematyki omówionej w starszym wpisie i zastosuj odnośnik.

Należy używać anchorów, które odnoszą się do tematyki linkowanej strony. Dzięki temu użytkownik od razu wie, czego może się spodziewać po przejściu na kolejną podstronę.

Czego unikać?

Częstym błędem popełnianym przy okazji linkowania wewnętrznego jest nadawanie odnośnikom atrybutu nofollow. W efekcie linki nie są widoczne dla robotów Google.

Kolejny błąd: przesada. Nie można dopuścić do sytuacji, w której strona będzie dosłownie przeładowana linkami wewnętrznymi. Korzystanie z niej, a nawet czytanie tekstów, będzie bardzo męczące.

Zdarzają się również bardzo prozaiczne lapsusy, jak wprowadzenie błędnego adresu linkowanej strony czy nielogiczne tytułowanie anchorów. Czasami właściciele stron z rozpędu linkują do podstron, które zostały usunięte z zasobów witryny.

Linkowanie wewnętrzne jest kluczowym elementem zarówno samego link buildingu, jak i poprawiania funkcjonalności strony. Nie zapominaj o nim – to podstawa strategii pozycjonowania witryny.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry