Samodzielne przeprowadzenie audytu UX sklepu internetowego: jak to zrobić?

Data wpisu: 03.06.2020

Sklep internetowy to fajny i dochodowy biznes, ale pod warunkiem, że sprzedaje. Truizm? Jasne, że tak, jednak zaskakujące jest przy tym to, jak wielu e-przedsiębiorców nie robi podstawowych rzeczy, aby pozyskać i zatrzymać klientów. Fundamentem zawsze jest dobra funkcjonalność, czyli UX strony sklepu internetowego. Jeśli z tym jest problem, to nie pomoże nawet dobry marketing. Sprawdź, jak we własnym zakresie przeprowadzić audyt UX strony e-sklepu.

Zacznij od wcielenia się w rolę Twojego klienta

Wiemy, że to bardzo trudne, bo traktujesz swój biznes emocjonalnie, ale spróbuj to zrobić. Usiądź przed komputerem i zacznij robić zakupy. Sprawdź:

  • czy możesz łatwo znaleźć interesujący Cię produkt,
  • czy informacja na temat kosztów wysyłki jest podana wprost i widoczna na każdym etapie zakupu,
  • czy masz do wyboru kilka opcji zapłaty,
  • czy poprawnie wyświetla się informacja o stanach magazynowych,
  • czy możesz bez problemu zapoznać się z najważniejszymi cechami produktu,
  • czy zdjęcie jest czytelne i atrakcyjne,
  • czy opis zachęca Cię do zakupu.

Porównaj swój sklep ze sklepem konkurencji

Oczywiście mamy tutaj na myśli tę najlepszą konkurencję, która świetnie sobie radzi i podbiera Ci masę klientów. Krok po kroku prześledź strukturę konkurencyjnego sklepu, spisz sobie te elementy, które Ci się bardzo spodobały, ale Ty ich nie masz u siebie. Porównaj nawet całą ścieżkę zakupową, włącznie ze sprawdzeniem, ile czasu zajmie Ci dokonanie zakupu u konkurencji, a ile w Twoim sklepie. Zawsze warto czerpać wzorce od najlepszych, zwłaszcza te, które ewidentnie działają.

Zatrudnij testerów

Słowo „zatrudnij” jest tutaj oczywiście na wyrost, bo zakładamy, że nie chcesz lub nie możesz jeszcze zainwestować w komercyjne testy funkcjonalności. Na pewno jednak znasz osoby, które chętnie Ci w tym pomogą. Najlepiej, aby nie byli to członkowie najbliższej rodziny, ale ludzie, którzy podejdą do sprawy na chłodno i będą potrafili powiedzieć Ci prawdę. Poproś ich o ocenę funkcjonalności sklepu. Jeśli cokolwiek im przeszkadza, denerwuje ich czy zniechęca do zakupu, niech Ci o tym powiedzą. Tak samo przecież będą myśleć prawdziwi klienci.

Jeśli na tym etapie Twoje możliwości się kończą i nie za bardzo wiesz, co możesz zrobić, aby poprawić UX sklepu internetowego, zleć przeprowadzenie takiego audytu ekspertom, którzy od razu zaproponują Ci wprowadzenie potrzebnych zmian.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski