Konkurencja nie tylko utrudnia życie przedsiębiorcy, ale może też być fajnym źródłem inspiracji oraz motywacją do ciągłego ulepszania swojego biznesu. Z pewnością w Twojej branży są firmy, na których warto się wzorować na wielu poziomach, w tym związanym z działaniami marketingowymi. Nie ma nic złego w podglądaniu konkurencji, a nawet kopiowaniu niektórych rozwiązań, oczywiście w możliwie autorski sposób. W naszym krótkim poradniku podpowiadamy, jak krok po kroku przeanalizować działania marketingowe konkurencyjnych firm.
Witryna konkurencyjnej firmy zawsze jest punktem wyjścia do dalszej analizy. To ona stanowi perłę w koronie strategii marketingowej, dlatego bardzo uważnie ją prześledź, sprawdź wszystkie funkcjonalności, zobacz, czy łatwo jest się po niej poruszać, zwróć uwagę na układ strony głównej, obszerność i jakość treści, użyteczność różnych funkcjonalności. Zapisz sobie te rozwiązania, które szczególnie przypadły Ci do gustu i zapytaj twórcę Twojej strony, czy można je zastosować u Ciebie.
Twoja konkurencja na pewno inwestuje w marketing treści, dlatego sprawdź, jak to robi w praktyce. Być może prowadzi własny blog poradnikowy? Może regularnie publikuje artykuły sponsorowane na portalach (których)? Zwróć uwagę na częstotliwość publikacji oraz jakość treści.
To oczywiste, że musisz zajrzeć na wszystkie profile konkurencyjnych marek w mediach społecznościowych. Sprawdź, jak są prowadzone, czy pod wpisami pojawia się dużo komentarzy, jak często publikowane są nowe wpisy, jakie tematy poruszają, czy odsyłają do strony firmowej czy może jednak konkurencja skupia się na komunikacji z klientami w social mediach.
Sprawdź, czy konkurencyjne firmy ją posiadają – to szczególnie ważne w przypadku biznesów lokalnych. Przyjrzyj się dokładnie wizytówkom w Google Moja Firma innych firm z Twojej branży. Co odróżnia je od Twojej? Może już na pierwszy rzut oka są atrakcyjniejsze? Zawierają więcej zdjęć, lepszą treść? Pod wizytówkami konkurencji jest mnóstwo pozytywnych recenzji klientów? Postaraj się o takie same! Uruchom dobrze przygotowaną wizytówkę w Google Moje Firma.
Czytając teksty na stronie konkurencji, przeglądając jej social media, blog i artykuły sponsorowane, koniecznie zwróć uwagę na to, czy inne marki raczej skracają czy zwiększają dystans w stosunku do klientów. Być może od dawna popełniasz błąd polegający na tym, że kreujesz się na zbyt poważnego przedsiębiorcę, a klienci nie tego oczekują? Wolą marki bezpośrednie, luźniejsze, takie bardziej „swojskie”. Tego również możesz się dowiedzieć na podstawie analizy działań marketingowych konkurencji.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.