Użyteczność, głupcze! Czasami aż chciałoby się tak powiedzieć na widok stron, które są tak irytujące w nawigacji, że aż strach. Ich właściciele pewnie nie zdają sobie sprawy, że efektowne elementy graficzne „fruwające” po ekranie zamiast przyciągać, faktycznie odstraszają klientów. Takich kwiatków jest cała masa. Zebraliśmy dla Was 8 najpoważniejszych grzechów przeciwko użyteczności strony www. Zapraszamy.
1. Wszechobecne animacje i banery
Szczególnie te wyskakujące znikąd i powodujące chwilowe zatrzymanie akcji serca. Trzeba sobie uzmysłowić, że ze stronami internetowymi jest jak z tuningiem samochodowym – większość ludzi lubi klasyczny, elegancki wygląd aut. Spojlery, naklejki, głośne wydechy – to atrakcje dla wąskiej grupy. Dlatego jeśli nasza strona ma trafić do możliwie najszerszego grona klientów, mocno ograniczmy wszelkie elementy graficzne i animacyjne, które tylko zwalniają tempo działania witryny i przeszkadzają w odnalezieniu informacji.
2. Ceny
Jeśli nasza strona ma prezentować ofertę zakupu konkretnych usług lub produktów, naprawdę warto podać ich ceny, przynajmniej wstępne. Wielu użytkownikom nie chce się pisać maili z zapytaniami i po prostu poszukać szczegółowych informacji u konkurencji.
3. Pliki do pobrania
Zadbajmy o to, aby kluczowe kwestie zostały wyjaśnione i przedstawione na stronie www. Służą do tego teksty, dlatego powinny być możliwie najbardziej rozbudowane. Unikajmy masowego dodawania załączników do pobrania – użytkownicy tego nie lubią.
4. Zbędne podkreślenia
W przestrzeni Internetu podkreślenie danego słowa czy frazy kojarzy się z tym, że jest to klikalny link. Użytkownik właśnie tego będzie oczekiwał. Jeśli więc podkreślamy coś, co linkiem nie jest, ograniczamy użyteczność strony. Lepiej jest stosować zwykłe pogrubienia.
5. Fatalna optymalizacja
To szerokie zagadnienie, ale na podstawowym poziomie optymalizacja powinna umożliwić szybkie ładowanie się strony. Optymalizujemy również treść pod kątem SEO, aby nasza strona była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania.
6. Zbity tekst
Nikt nie lubi czytać długich tekstów na ekranie komputera, a już szczególnie takich pozbawionych podstawowego choćby formatowania. W Internecie najlepiej sprawdza się stosowanie nagłówków i częste wyróżnianie akapitów. Optymalna długość jednego bloku tekstu wynosi maksymalnie 5-6 zdań. Dobrze jest też stosować podpunkty i pogrubienia ważnych fragmentów.
7. Strona powitalna
Jeden z najbardziej irytujących i ograniczających funkcjonalność strony elementów. Użytkownicy nie lubią stron typu intro, bo przeszkadzają im one w szybkim uzyskaniu informacji. Zadbajmy lepiej o profesjonalny wygląd strony głównej, która od razu zachęci do zapoznania się z pozostałymi zakładkami. Jak ognia unikajmy też irytującej muzyki.
8. Puste zakładki
Stronę należy zbudować tak, aby od razu działała prawidłowo i była gotowym narzędziem promocyjnym. Jeśli użytkownik kliknie w konkretną zakładkę i zobaczy ekran z napisem: „Szczegóły w przygotowaniu”, to na pewno nie poprawi mu to nastroju. Stwierdzi, że stracił czas, bo strona jest niekompletna i nieprofesjonalna.
Te podstawowe błędy znacznie ograniczają użyteczność strony internetowej i powodują, że przestaje ona spełniać swoją podstawową rolę. Nie sprzedaje i nie buduje wiarygodności marki. Dobra agencja interaktywna, która podejmuje się budowy witryny, musi o tym pamiętać. Jeśli zapomina – nic dobrego z tego nie wyjdzie.
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.