Data wpisu: 17.08.2016

Grupa docelowa a wygląd strony internetowej – bardzo silny związek

Przypadkowość i chaos – te dwa słowa nie powinny funkcjonować w słowniku profesjonalnego twórcy stron internetowych. Niestety, realia są inne. Efekt to mnóstwo stron, które odstraszają już samym wyglądem. Najgorsze jest jednak to, że zarówno sami autorzy, jak i ich klienci, nie zawsze zdają sobie sprawę, że strona jest po prostu zła i nie ma szans zainteresować potencjalnych klientów. Te błędy zawsze mają wspólne źródło: zbagatelizowanie analizy oczekiwań grupy docelowej.

Dopasowanie layoutu do odbiorcy

Wyobraź sobie, że szukasz firmy zakładającej ogrody. Trafiasz na stronę jednej z nich, a tam: półnaga dziewczyna pręży się ze szpadlem w ręku, obok niej widzisz psa śliniącego się na trawie, a poniżej jeszcze spoconego budowlańca układającego kostkę brukową. Co robisz? Uciekasz.

Powodem jest niedopasowanie wyglądu strony do grupy docelowej. Osoby zakładające ogrody mają z reguły duże pieniądze. Oczekują wysokiej jakości, profesjonalizmu i klasy. Dziewczyna ze szpadlem tego nie gwarantuje. Pamiętajmy też, że ogrody są domeną kobiet – czy one kupią takie obrazki? Wątpliwe.

Pamiętaj

Layout Twojej strony internetowej nie ma być spełnieniem Twoich marzeń, ale odpowiedzią na oczekiwania Twoich klientów. Nie kieruj się tym, że lubisz żółty kolor. Sprawdź najpierw, czy Twoi klienci nie wolą czerwonego.

Zasady projektowania layoutu wyznaczają użytkownicy stron

Projektując stronę www zawsze trzeba mieć na uwadze to, czy prezentuje ona odpowiednio produkt/usługę, czy jest funkcjonalna i „bezpieczna” z punktu widzenia jej odbioru przez użytkowników.

Jeśli mamy wątpliwości i trudno jest nam ocenić oczekiwania grupy docelowej, lepiej jest postawić na rozwiązania uniwersalne, niezbyt kontrowersyjne. W przyszłości zawsze można wprowadzić poprawki. Ważne, aby od początku nie popełnić kardynalnego błędu.

Te zasady obowiązują zawsze i w każdej branży. Oto klasyczne przykłady:

  • Kancelaria prawna – strona powinna mieć ekskluzywny charakter i stonowaną kolorystykę
  • Restauracja – stawiamy na kolory i grafiki wzmagające apetyty, kojarzące się z charakterem serwowanej kuchni
  • Firma logistyczna – layout musi być profesjonalny, kojarzyć się z jakością i terminowością
  • Centrum zabaw – a layoutu musi bić dziecięca radość, zimny profesjonalizm nie wchodzi w grę

Warto również pamiętać, że na końcowe dopasowanie wyglądu strony do grupy docelowej duży wpływ mają także zamieszczone na niej treści. Wszystko musi ze sobą współgrać, aby użytkownik nie miał wrażenia przypadkowości. Trafia na stronę z konkretnymi oczekiwaniami i te oczekiwania trzeba zwyczajnie spełnić.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry