Jak określić i opisać grupę docelową?

Data wpisu: 28.03.2017
Zdjęcie główne #1244 - Jak określić i opisać grupę docelową?

Prowadzenie biznesu bez znajomości swojej grupy docelowej jest jak sprzedawanie lodu Eskimosom. Bez sensu. Prędzej czy później pojawią się spore problemy na gruncie zarówno sprzedaży, jak i działań marketingowych. Pisząc wprost: trzeba wiedzieć co i komu się oferuje. Jak określić i opisać grupę docelową? Przeczytaj nasz poradnik.

Proste sposoby na to, jak określić grupę docelową

Kompletnych informacji na temat grupy docelowej produktu czy usługi dostarczy Ci Internet. Możesz oczywiście zlecić przeprowadzenie badań socjologicznych, ale to kosztuje, nawet dużo, dlatego takiego scenariusza nie bierzemy pod uwagę.

Warto uświadomić sobie, że bez względu na to, kto jest faktycznym odbiorcą produktu/usługi, korzysta z Internetu – robi to ponad 70% dorosłych Polaków.  Dlatego właśnie w sieci warto poszukać informacji na temat swojej grupy docelowej. Jeśli masz już stronę internetową, skorzystaj ze statystyk, jakie daje Ci narzędzie Google Analytics. Dowiesz się dzięki niemu, kto odwiedza witrynę, gdzie mieszka, jakim językiem się posługuje, ile ma lat, co najbardziej interesuje go na stronie, a co zmusza do jej szybkiego opuszczenia.

Bardzo pomocne mogą się okazać statystyki Facebooka, o ile Twoja marka ma tam swój profil. Facebook ma świetne narzędzie szpiegujące, mianowicie Facebook Insights. Dowiesz się z niego, kto odwiedza profil i czego na nim szuka. Bezcenną wiedzą jest też to, jakie inne profile odwiedzają osoby, które zawędrowały na Twój fanpage.

No dobrze, załóżmy, że nie masz strony i profilu na Facebooku. Co teraz? Najlepiej sprawdź, do kogo swoje produkty i usługi adresuje konkurencja. Łatwo rozpoznasz to po tonie wypowiedzi na stronach internetowych innych firm. Dobrze będzie również sprawdzić, jak te firmy komunikują się z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Możesz również posłużyć się bardzo pomocnym narzędziem, mianowicie Google Trends. Dzięki niemu będziesz wiedzieć, jakie pytania zadają wyszukiwarce osoby potencjalnie zainteresowane Twoim produktem lub usługą.

Na koniec przefiltruj jeszcze zebrane informacje przez własną intuicję. W efekcie będziesz bardzo blisko idealnego określenia grupy docelowej, a tym samym rozpoczęcia działań marketingowych, które okażą się skuteczne.

Jak opisać grupę docelową?

Opisanie grupy docelowej jest przydatne w sytuacji, gdy zamierzasz współpracować z agencją reklamową i zlecić jej prowadzenie szeroko rozumianych działań promocyjnych. Agencja przed przystąpieniem do pracy na pewno poprosi Cię o wypełnienie briefu, w którym znajdzie się pozycja: „Prosimy o opisanie swojej grupy docelowej/idealnego klienta.”

Jest to bardzo ważne, ponieważ agencja projektując stronę, ulotkę, wszelkie materiały promocyjne i tworząc teksty, musi wiedzieć, kto jest odbiorcą marki. Dlatego opisując grupę docelową skup się na kluczowych elementach, czyli:

  • Określeniu potrzeb grupy docelowej – zastanów się, w czym Twój produkt/usługa ma pomóc klientom i dlaczego potrzebują właśnie tego, by rozwiązać jakiś problem. Ustal też oczywiście sam problem.
  • Określenie języka, jakim posługuje się grupa docelowa – chodzi o to, aby komunikować się z odbiorcami w zrozumiały dla nich sposób. Jeśli adresujesz produkty do profesorów akademickich, trzeba będzie użyć oficjalnych form wypowiedzi. Zupełnie inaczej będzie w przypadku młodzieży czy robotników.
  • Określenie zainteresowań grupy docelowej – jeśli prawidłowo wskażesz samą grupę, nie będziesz mieć problemów z opisaniem jej rzeczywistych zainteresowań. Młode mamy interesują się przede wszystkim dziećmi. Mechanicy samochodowi motor sportem i nowymi modelami aut.
  • Gdzie grupa docelowa będzie szukać Twoich produktów/usług? - samo pojęcie „Internet” to za mało. Klienci mogą szukać informacji na forach internetowych, blogach, portalach, w mediach społecznościowych. Trzeba to wiedzieć, aby móc wybrać najskuteczniejsze narzędzia reklamy.

Po prawidłowym określeniu i opisaniu grupy docelowej później pójdzie już znacznie łatwiej. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki tym informacjom nie będziesz wyrzucać pieniędzy na reklamę, która od początku jest skazana na porażkę.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski