Data wpisu: 20.05.2020

Tanie i skuteczne strategie marketingowe dla nowej firmy

Z początkami w biznesie jest dokładnie tak samo, jak z pierwszym zauroczeniem. Wszystko wydaje się być piękne, można przenosić góry i nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się pokonać. Różnica polega na tym, że przedsiębiorca dość szybko schodzi na ziemię, a właściwie zostaje na nią sprowadzony. Z dnia na dzień przybywa spraw do załatwienia, później wcale nie jest łatwiej, dochodzi konkurencja, marudzący klienci itd. Właściciel świeżutkiej firmy stopniowo dochodzi do wniosku, że aby cokolwiek znaczyć na rynku musi zainwestować w porządny marketing. Porządny, ale niekoniecznie bardzo drogi.

W naszym poradniku zebraliśmy dla Ciebie najskuteczniejsze spośród naprawdę tanich strategii marketingowych dla nowej firmy. Są idealne na start, a i później, gdy Twój biznes stanie się już rozpoznawalny, nadal będą godne kontynuowania. Zaczynamy?

Nawiązanie współpracy z większą marką

Pewnie, że to nie jest jakoś szczególnie ambitna strategia, ale miało być tanio i skutecznie, prawda? W takim razie zastanów się, czy w Twojej lub podobnej branży działają marki, na których plecach można się wdrapać nieco wyżej. Jeśli tak, to śmiało zaproponuj im współpracę.

Sięgnijmy po prosty przykład. Chcesz wprowadzić na rynek nową markę kleju do płytek. Fajnym pomysłem byłoby więc skontaktowanie się ze znanym producentem glazury i zaproponowanie mu wspólnych działań marketingowych w ramach cross-marketingu. Ty opublikujesz na swoim blogu firmowym wpis na temat wyboru odpowiednich płytek w zależności od pomieszczenia, a Twój partner zrobi to samo na swoim blogu czy vlogu, prezentując test nowego kleju. Klasyczne win-win, wszyscy są zadowoleni, a Twoja marka natychmiast zyskuje rozpoznawalność w grupie docelowej. Sprawdź również tę bardzo ciekawą koncepcję biznesową.

Ważne! Zawsze dobieraj sobie partnerów według kryterium produktu czy usługi, aby nie wygłupiać się proponowaniem współpracy komuś, kto jest dla Ciebie ewidentną konkurencją.

Pozyskanie ambasadorów marki

Szukaj ich przede wszystkim w mediach społecznościowych. Przeczytałeś już nasz artykuł na temat social listening? Jeśli nie, to za chwilę do niego sięgnij, bo zdradzamy w nim sposób na wykorzystanie dyskusji czy choćby wzmianek o marce do pozyskania jej ambasadorów.

Zdobycie ambasadora marki nie generuje dużych kosztów i zwykle sprowadza się po prostu do udostępnienia jakiemuś influencerowi swoich produktów czy wykonania dla niego jakieś usługi. Załóżmy, że jesteś producentem przyczep kempingowych. Zgodzisz się chyba, że wypożyczając ją za darmo popularnemu youtuberowi prowadzącemu kanał o caravaningu, zyskasz naprawdę fajną promocję o dużym zasięgu. Może się z tego rozwinąć dłuższa, korzystna dla obu stron współpraca.

Darmowe próbki

Kolejny banalnie prosty, ale od lat skuteczny sposób na wypromowanie nowej marki na rynku. Deklaracja, że coś jest za darmo, działa na większość konsumentów niczym magnes i praktycznie z miejsca gwarantuje Ci wzrost zainteresowania ofertą. Komunikuj to w mediach społecznościowych oraz na firmowej stronie internetowej. Darmowe próbki możesz udostępnić też influencerom w zamian za np. przygotowanie recenzji. W przypadku marek spożywczych nadal fajnie sprawdza się promocja bezpośrednia, czyli częstowanie przechodniów własnymi produktami.

Jeśli natomiast świadczysz usługi, to także spokojnie możesz przyciągnąć uwagę konsumentów hasłem „za darmo”. Wystarczy tutaj zadeklarować np. wykonanie darmowego projektu (po podpisaniu umowy) czy gwarancję zwrotu pieniędzy, jeśli klient nie będzie zadowolony z efektów.

Działania CSR

Dobroczynność działa. Oczywiście, że powinno się pomagać przede wszystkim z potrzeby serca i z pobudek bynajmniej nie biznesowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć jedno i drugie. Wchodząc na rynek możesz od razu zaangażować się w jakieś działania prospołeczne, wspierając różne organizacje na tyle, na ile Cię stać. Możesz zaproponować darmowe wykonanie jakiejś usługi czy udostępnienie swoich produktów.

Pisząc już interesownie: co będziesz z tego mieć? Zasięgi. Większość organizacji z przyjemnością zgodzi się na to, aby poinformować społeczność np. na Facebooku o otrzymaniu wsparcia od Twojej firmy. To z jednej strony budzi zaufanie do marki, a z drugiej pozwala jej zaistnieć w ogromnej grupie konsumenckiej, bo fundacje i stowarzyszenia zwykle mają tysiące obserwujących.

Pozycjonowanie strategiczne

Pod tym pojęciem kryje się coś więcej niż tylko standardowe działania SEO. W pozycjonowaniu strategicznym chodzi o synergię: z jednej strony skuteczne poprawianie widoczności witryny w Google, a z drugiej kreowanie eksperckiego, zaufanego wizerunku marki. Śmiało możesz do tego wykorzystać niezbyt kosztowne narzędzia, na czele z content marketingiem.

Pozycjonowanie strategiczne to także organiczne SEO. Podstawą jest prowadzenie firmowego bloga z wartościową, najlepiej niszową wiedzą. To przyciąga zarówno roboty wyszukiwarki, jak i potencjalnych klientów, którzy w pierwszej kolejności oczekują od marek profesjonalizmu.

Wybierz jedną z tych strategii dla siebie lub wypróbuj je wszystkie. Pamiętaj jednak, że najpierw musisz mieć podstawowe narzędzia do budowania atrakcyjnej, silnej marki, czyli profesjonalną stronę internetową wypełnioną świetną treścią oraz kompletną identyfikację wizualną (w tym logotyp).


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiCEO Soluma Group

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry