Do czego właściwie służy firmowa strona internetowa i jak zwiększyć jej potencjał? 3 praktyczne porady

Data wpisu: 23.08.2015

Dlaczego chcecie uruchomić stronę internetową swojej firmy? Pytanie wydaje się być naiwne, ale w istocie takie nie jest. Firmy mają bowiem bardzo różne motywacje, na czele z reklamowaniem się, zwiększeniem zasięgu w wyszukiwarce, podaniem danych kontaktowych etc. Z badania przeprowadzonego przez GUS wynika jednak, że najważniejsze jest dla polskich przedsiębiorców prezentowanie oferty – uznało tak 51% badanych. Czy jednak prezentacja jest prezentacji równa?

Wiele zależy od firmy i rodzaju strony

W Internecie można wykreować praktycznie wszystko, włącznie z wizerunkiem firmy. Przedsiębiorcy, szczególnie ci bardzo drobni, skrzętnie z tego korzystają. Można wskazać setki przykładów naprawdę świetnych stron, które jednak dość istotnie zakłamują rzeczywistość. Przeciętny klient odwiedzający taką witrynę będzie wyobrażał sobie, że ma do czynienia z gigantycznym przedsiębiorstwem o niemal nieograniczonych możliwościach. W praktyce jednak okazuje się, że to jednoosobowa działalność oparta w głównej mierze na podwykonawstwie. Czy to źle? Oczywiście, że nie, o ile firma osiąga z tego realne korzyści i nie oszukuje swoich klientów podczas realizacji zleceń.

Efektem ubocznym tak rozbudowanej i efektownej prezentacji oferty małej firmy może być - paradoksalnie – odpływ klientów. Dlaczego? Wielu z nich może uznać, że nie stać ich na usługi tak „profesjonalnej firmy”. Nawet nie wyślą zapytania. Dlatego...

dobieraj formę do treści

Antyczna zasada równości miejsca, akcji i czasu ma zastosowanie także dziś, w procesie produkcji strony internetowej. Ponieważ zgodnie z życzeniem przedsiębiorców ma to być przede wszystkim prezentacja oferty, należy dobrać jej elementy zgodnie z oczekiwaniami grupy docelowej. Nikt nie namawia to tworzenia wyłącznie skromnych stron, jeśli firma nie jest wielką korporacją, ale niekoniecznie musimy też sięgać po projekty doskonale pasujące do witryn potężnych korporacji. Zwłaszcza, że to oznacza wzrost kosztów.

Prezentacja w przypadku każdej strony www wiąże się z jednym: skutecznym zachęceniem do nawiązania kontaktu lub skorzystania z oferty. Nie da się tego zrobić, jeśli w pogoni za efektownymi grafikami zapomnimy o tak podstawowych sprawach, jak zakładka z danymi kontaktowymi. Nie przesadzajmy też z tworzeniem peanów na temat profesjonalizmu naszej firmy. Wystarczy w kilkunastu zdaniach opisać zakres działalności i użyć ciekawego, czasami humorystycznego języka, który pokaże nasz biznesowy dystans. Oczywiście wyłącznie wtedy, gdy nasza branża nam na to pozwala.

Prezentacja – może zrezygnować ze sztampy?

Obserwując kierunek, w jakim podąża sztuka (tak, to jest w pewnym sensie sztuka) projektowania stron internetowych dla ogromnych, światowych korporacji, można dojść do wniosku, że klasyczna forma prezentowania oferty odchodzi powoli do lamusa. Tak duże firmy coraz chętniej sięgają po motywy interaktywne, takie jak chociażby infografiki. Jest to spowodowane dwiema kwestiami: koniecznością ułatwienia odbioru, a także dostosowania się do dynamicznego rozwoju rynku mobile. Na ekranie smartfona ciężko czyta się długie teksty, dlatego kultura obrazkowa zaczyna tu wyraźnie dominować.

Co oczywiste, przeciętnej polskiej firmy nie stać na taką formę prezentacji swojej oferty – infografiki i multimedia są bardzo drogie, dlatego zwykle poprzestaje się na klasyce. Nie oznacza to, że ma być nudno. Profesjonalna agencja interaktywna zawsze znajdzie sposób, aby zaprezentować ofertę klienta w sposób niesztampowy przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnych kosztów realizacji.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski