Strategia marketingowa

Strategia marketingowa: inwestuj w fakty, a nie plotki

Wiesz, co najczęściej niszczy marketing firmy? Zgadywanie. Z pewnością nie masz worka wypchanego pieniędzmi, które możesz wydawać na lewo i prawo. Te środki, które udało Ci się z trudem wypracować, chciałbyś przeznaczyć na naprawdę efektywne działania zwiększające widoczność Twojego biznesu, przyciągające klientów i umacniające pozycję Twojej marki na rynku. Nie będzie to możliwe, jeśli nie zaczniemy od opracowania strategii marketingowej. Zleć to ekspertom agencji Soluma Interactive. Znamy się na tym – słowo!

Strategia marketingowa: wszystko zaczyna się od planu

Strategia marketingowa w zasadzie niczym nie różni się od np. strategii finansowej. W obu przypadkach musimy sobie wyznaczyć jakiś cel i znaleźć narzędzia, które pozwolą nam do niego dotrzeć w przewidywalnym okresie.

Zbyt wielu przedsiębiorców marnuje swoje budżety marketingowe na działania, które nie mają ani ładu, ani składu. Są przypadkowe, podejmowane spontanicznie, determinowane np. pojawieniem się fajnej promocji czy przeczytaniem sugestywnego poradnika w Internecie. Nie tędy droga!

Aby pomóc Ci w dobrym zrozumieniu potencjału strategii marketingowej, wróćmy jeszcze na chwilę do przykładu z finansami. Załóżmy, że masz dziś na koncie 1000 złotych, ale w ciągu 12 miesięcy chciałbyś „zrobić” z tego 10,000 złotych. Jest to jak najbardziej możliwe, o ile uda Ci się wybrać dobre produkty inwestycyjne. Co robisz? Oczywiście analizujesz dostępne opcje i ostatecznie wybierasz te, które dają największą szansę na zrealizowanie celu. Dzielisz przy tym dostępny budżet, by zminimalizować ryzyko utraty całego kapitału. To jest właśnie działanie strategiczne.

Gdybyś jednak postąpił inaczej i np. pod wpływem emocji postawił całe 1000 złotych w zakładach bukmacherskich, to musiałbyś mieć bardzo dużo szczęścia, aby nie stracić forsy. To nie jest strategia, ale ryzykanctwo, które do niczego na dłuższą metę Cię nie zaprowadzi.

Identyczna zasada obowiązuje w przypadku marketingu firmy. Możesz wydać budżet na byle co, bo akurat masz taki kaprys czy ślepo wierzysz w powodzenie danej kampanii. My natomiast proponujemy Ci połączenie kreacji z analityką, czyli opracowanie bardzo szczegółowej strategii marketingowej, uwzględniającej specyfikę Twojego biznesu, potencjał i rozpoznawalność marki, a także dostępny budżet. Strategii, która przyniesie wymierne efekty i będzie stanowić inwestycję, a nie bezsensowny koszt. Co wybierasz?

Tu Cię pewnie zaskoczymy, bo większość przedsiębiorców wybiera bramkę numer 1 (czyli działanie ad hoc). No bo przecież kolega ma sklep internetowy, zainwestował w reklamę Google Ads i w ciągu kwartału podwoił sprzedaż. Dlaczego więc mi miałoby się nie udać? Uwierz, że powodów jest mnóstwo: od innego asortymentu, przez inaczej sprofilowane reklamy, aż po czynniki zewnętrzne, jak chociażby kryzys gospodarczy czy zmiana preferencji konsumenckich.

Jak opracowujemy strategię marketingową?

Przede wszystkim nie robimy tego według szablonu. To truizm, ale warto podkreślać, że każdy biznes jest inny. Nawet w obrębie jednej branży można znaleźć tysiące firm, które komunikują się z klientami w zupełnie odmienny sposób, podkreślają inne wartości, mają różne polityki cenowe. Dlatego w pierwszym kroku musimy dokładnie przyjrzeć się Twojemu biznesowi oraz jego grupie docelowej.

Następny etap wymaga odrobiny Twojego zaangażowania. W końcu to Ty wiesz, jaki cel chcesz osiągnąć. W zależności od tego, czy jest to np. szybkie zwiększenie sprzedaży, czy może wypracowanie sobie pozycji branżowego lidera lub pozyskanie większej liczby fanów w social mediach, dobieramy odpowiednie narzędzia i określamy tzw. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności (pisząc prościej – to, co powie nam, że kampania marketingowa działa lub nie).

Mając wstępny zarys strategii marketingowej musimy jeszcze skonfrontować ją z dostępnym budżetem. To oczywiste, że jeśli masz ograniczone zasoby finansowe, z czegoś trzeba będzie zrezygnować. Nie jest to natomiast równoznaczne z tym, że kampania przyniesie gorsze efekty. Po prostu wykorzystamy nieco tańsze narzędzia lub wydłużymy okres, w jakim musisz osiągnąć cel.

Teraz możemy już stworzyć coś, co nazywamy portfelem marketingowym. Wyobraź sobie diagram, w który wpisujemy różne elementy kampanii prowadzące do wskazanego celu i określamy ich procentowy udział w strategii. Oczywiście nie robimy tego w sposób przypadkowy. Ważymy, które narzędzia są bardziej potrzebne, aby np. zwiększyć sprzedaż (SEO, Google Ads), jednocześnie nie zapominając o tych, których zadaniem jest np. wzmocnienie eksperckiego wizerunku marki (tu przede wszystkim content marketing, a następnie social media, video marketing).

Tak opracowana strategia marketingowa jest gotowa do wdrożenia, czyli nie musisz już poświęcać czasu na szukanie innych rozwiązań. Wskazujemy Ci konkretne i najkorzystniejsze dla Twojej marki kanały promocji. Oczywiście możesz także zlecić nam kompleksowe uruchomienie i poprowadzenie kampanii reklamowej.


Cennik opracowania strategii marketingowej

cennik strategii marketingowej

Marketing