Projektujemy kampanię marketingową małej firmy krok po kroku

Data wpisu: 27.05.2019

„Kampania marketingowa” – brzmi groźnie, prawda? To sformułowanie jeszcze kilkanaście lat temu pojawiało się w kontekście wyłącznie dużych biznesów. Wszystko zmieniła jednak rewolucja internetowa. Obecnie każde, nawet najmniejsze przedsiębiorstwo może zaplanować kampanię marketingową w ramach dostępnego budżetu i czerpać z tego wymierne korzyści – czy to sprzedażowe, czy wizerunkowe. Do wyboru jest mnóstwo narzędzi, a na rynku nie brakuje też agencji specjalizujących się w obsłudze drobnych biznesów.

Zaprojektowanie skutecznej kampanii marketingowej dla małej firmy w zasadzie niczym nie różni się od działań na rzecz korporacji i globalnych marek – oczywiście z zachowaniem odpowiednich proporcji. Pokazujemy, jak przebiega ten proces krok po kroku.

Krok 1: wyznaczenie celów

Nie możemy zacząć od niczego innego. Każda kampania marketingowa musi mieć konkretny cel. I nie, nie jest nim „zwiększenie sprzedaży” czy „zwiększenie świadomości marki”. Tutaj niezbędne jest sięgnięcie po konkrety, których brak jest jednym z najczęstszych powodów fiaska nawet dobrze zabudżetowanej kampanii.

Właściciel małej firmy, jeszcze zanim zgłosi się do agencji marketingowej, musi sobie odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań:

  • Jakich efektów kampanii się spodziewam? Na przykład: zwiększenie sprzedaży produktu X o 10%.
  • Jaki jest mój budżet?
  • Kiedy chcę odczuć korzyści z przeprowadzenia kampanii?
  • Czy wszystko zamierzam zlecić agencji, czy może część działań powierzyć pracownikom?

Aby kampania marketingowa nie okazała się tylko wydmuszką i drogą zabawą, musi spełniać 5 podstawowych kryteriów, czyli:

  • Być skonkretyzowana pod względem oczekiwanego celu.
  • Być rozpisana na konkretny okres.
  • Być mierzalna.
  • Być realistyczna pod względem możliwości wdrożenia jej poszczególnych elementów.
  • Być adekwatnie zabudżetowana.

Krok 2: wskazanie grupy docelowej

Zadziwiające, jak wielu przedsiębiorców inwestuje w działania marketingowe nawet nie znając swojego „idealnego klienta”. To prosta droga do zmarnowania budżetu. W Soluma Interactive mamy z tym do czynienia na co dzień. Wielu naszych klientów nie potrafi określić grupy docelowej i na odczepnego serwuje nam absurdalne wytyczne, np. „produkt jest adresowany do ludzi z przedziału wiekowego 18-55”.

Przed wykonaniem jakiegokolwiek ruchu trzeba się dowiedzieć, kto właściwie jest potencjalnie najbardziej zainteresowany zakupem produktu czy usługi. Niezbędne będzie tutaj określenie persony – to zbiór cech naszego idealnego klienta. Dzięki temu możemy precyzyjnie skierować kampanię i nie trwonić budżetu na mówienie o produkcie do osób, które i tak go nigdy nie kupią.

Krok 3: wybór narzędzi

W przypadku małej firmy oczywiście musimy szczególną uwagę zwrócić na relację skuteczności narzędzia do ceny jego zastosowania. Bezsensem byłoby przecież np. przeznaczenie całego budżetu na emisję jednego spotu w ogólnopolskiej telewizji.

Wybór narzędzi marketingowych jest bardzo szeroki. W kampanii na rzecz małej firmy zdecydowanie najlepiej sprawdzają się rozwiązania online, czyli:

Krok 4: zaplanowanie treści

Decydując się na prowadzenie kampanii marketingowej w przestrzeni Internetu, musimy pamiętać o zaplanowaniu odpowiedniej treści. Odpowiedniej, czyli takiej, która będzie zrozumiała i atrakcyjna dla grupy docelowej produktu czy usługi. To z kolei wymaga poświęcenia czasu na wyodrębnienie języka komunikacji.

W ten sposób zyskujemy punkt wyjścia do tworzenia treści, które będą nieodłącznym elementem kampanii – mogą to być chociażby artykuły sponsorowane czy wpisy na blogu firmowym. Na tym etapie musimy również wskazać miejsca publikacji: czy skupiamy się wyłącznie na mediach marki (np. strona www) czy może inwestujemy w dystrybucję na zewnątrz.

Krok 5: Landing page

Nie jest konieczny, choć stworzenie strony docelowej na potrzeby konkretnej kampanii może przynieść wymierne korzyści – zwłaszcza, jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży produktu. Landing page o wiele czytelniej przekazuje treść, łatwiej kieruje się tam ruch z wyszukiwarki. Jeśli jednak kampania ma charakter stricte wizerunkowy, inwestycję w stronę docelową można sobie darować.

Krok 6: feedback

Projektując kampanię marketingową warto zadbać o to, aby mieć możliwość otrzymania informacji zwrotnej od idealnego klienta. To pozwoli ocenić, czy obrana strategia jest właściwa i czy nie wymaga modyfikacji na dość wczesnym etapie. Tutaj najlepiej sprawdza się po prostu mierzenie wyników. Jeśli widzimy, że sprzedaż rośnie, a ruch jest pozyskiwany dzięki wybranym narzędziom marketingowym, to możemy ogłosić sukces i dalej stawiać na tego konia.

Jeśli jednak kampania się rozwija, ale nie przekłada się to na żadne konkretne efekty (a spodziewaliśmy się ich relatywnie szybko), trzeba od razu reagować, np. zmieniając miejsca dystrybucji treści czy po prostu weryfikując oczekiwania w relacji do budżetu.

Warto również pamiętać, że ŻADNA kampania marketingowa nie jest dziełem skończonym i uniwersalnym. Nawet świetna strategia musi być regularnie doglądana, co wymaga analizy wyników i reakcji grupy docelowej.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski