Strona internetowa musi być dopasowana do grupy docelowej. Jak ją określić?

Data wpisu: 11.04.2018
Zdjęcie główne #1454 - Strona internetowa musi być dopasowana do grupy docelowej. Jak ją określić?

Twoja firma ma już stronę internetową, ale wyraźnie widać, że pożytek z jej posiadania jest raczej mizerny. Mała liczba zapytań, brak wyrazistego wizerunku, niskie pozycje w wyszukiwarce – to poważne problemy. W takiej sytuacji nie ma się nad czym zastanawiać i trzeba coś zmienić. Redesign strony będzie mieć sens wyłącznie wtedy, gdy uda się idealnie dopasować witrynę do grupy docelowej. Pytanie tylko: jak ją określić? Masz do dyspozycji kilka narzędzi.

Google Analytics

To podstawowe źródło informacji o użytkownikach, którzy odwiedzają Twoją stronę. Możesz się z niego dowiedzieć, w jakim są wieku, gdzie mieszkają, jakim językiem władają etc. To bardzo cenne szczegóły, dzięki którym znacznie precyzyjniej określisz profil użytkownika. Jeśli mniej więcej zgadza się on z grupą docelową, jaką sobie założyłeś, to przystąp do analizy zachowania użytkowników. Sprawdź, ile czasu spędzają na stronie, jakie zakładki odwiedzają, które elementy najmocniej przykuwają ich uwagę. To pozwoli Ci wprowadzić zmiany, które rzeczywiście będą miały sens.

Media społecznościowe marki

Na pewno masz swoje profile na portalach społecznościowych. Koniecznie przeanalizuj, kto je polubił. Sprawdź też, czy użytkownicy podejmują jakąkolwiek aktywność. Bardzo cenne informacje można pozyskać na podstawie przejrzenia komentarzy „fanów” marki. Sprawdź, o co najczęściej pytają, jakie uwagi zgłaszają, o których produktach czy usługach najchętniej dyskutują.

Monitoring Internetu

Jest wiele narzędzi, dzięki którym dowiesz się, co mówią o Twojej marce „internety”. Być może wzmianki o firmie pojawiają się na różnych forach tematycznych. Jeśli tak, to zyskasz wiedzę na temat zainteresowań swoich klientów. Bardzo ważne jest też, aby sprawdzić, czy klienci dzielą się opiniami na temat Twojego przedsiębiorstwa. Ich analiza pozwoli Ci wprowadzić skuteczne zmiany chociażby w obsłudze czy opisach oferty.

Wyniki sprzedaży, analiza zapytań

Jeśli Twoja firma działa na rynku od dłuższego czasu, to zdecydowanie warto przyjrzeć się temu, kto i co u Ciebie kupuje. Być może okaże się, że całkowicie źle określiłeś grupę docelową. Przykład: chciałeś sprzedawać klientom 40+, a kupują głównie osoby znacznie młodsze. To główna przyczyna, dla której strona internetowa nie konwertuje. Po prostu jej wygląd i zawarte na niej treści są źle dopasowane do profilu użytkownika.

Wprowadzenie jakichkolwiek zmian na stronie bez analizy grupy docelowej jest bez sensu. Zanim wydasz pieniądze na redesign witryny, dobrze się zastanów, do kogo właściwie ją adresujesz lub powinieneś adresować.

Autor wpisu: Soluma