Redesign strony internetowej – dlaczego warto go robić?

Data wpisu: 27.08.2015

Generalnie jest tak, że dobrej jakości strona internetowa będzie pracować ku chwale i zamożności firmy przez długie lata. Zmęczenie materiału dotyka jednak każdy element naszej rzeczywistości, dlatego czasami, a w zasadzie regularnie, warto bliżej przyjrzeć się temu, jak nasza strona radzi sobie w sieci. Chodzi o to, czy przyciąga klientów z taką samą siłą, jak wcześniej, czy jest przyjazna użytkownikom, czy dobrze ocenia ją wyszukiwarka.

Na czym polega redesign strony www?

W dużym skrócie redesign polega na wprowadzeniu zmian w wyglądzie lub konstrukcji strony internetowej, które mają dostosować ją do obecnych standardów i oczekiwań klientów. Ten zabieg wykonuje się co kilka lat, bo mniej więcej z taką częstotliwością w przestrzeni Internetu zachodzą zmiany, mogące mieć wpływ chociażby na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Redesignu nie przeprowadza się „dla sztuki” - bywa tak, że doskonale przygotowana strona internetowa przez wiele lat jest aktualna pod względem graficznym i utylitarnym. Cały proces jest zatem bardzo podobny do tego, jaki towarzyszy wprowadzaniu zmian w logo firmy. Trzeba do sprawy podejść poważnie i ostrożnie, aby nie zepsuć tego, co jest dobre, a jednocześnie pomóc naszej marce wypłynąć na jeszcze szersze wody. Chodzi więc o odświeżenie designu, a nie całkowite jemu zaprzeczenie.

Od czego zacząć?

Redesign strony internetowej jest końcowym etapem całego procesu. Zaczynamy jednak od dokonania audytu swojej aktualnej strony www. Brzmi poważnie, ale w praktyce można się za to zabrać samodzielnie. Po prostu sprawdzamy, które elementy naszej strony są dla odbiorców wartościowe (czyli często przez nich odwiedzane), a które mogą już dziś irytować. Czy na stronie nie brakuje dobrych treści? Może warto dostosować ich jakość do obecnych standardów? Pomocne będą przy tym ogólnodostępne narzędzia, takie jak chociażby Google Analytics.

Oczywiście fachowe przeprowadzenie audytu, który zakończy się sporządzeniem wniosków na temat tego, co należy poprawić/usprawnić, warto już zlecić firmie zewnętrznej, najlepiej agencji zajmującej się budową i wdrożeniami stron www. Jeśli byliśmy zadowoleni ze współpracy w przeszłości, skontaktujmy się z agencją, która wykonała pierwotną wersję strony i poprośmy o sporządzenie propozycji zmodernizowania witryny oraz uzasadnienie, jakie korzyści mają płynąć z wprowadzania tych konkretnych zmian.

Jaki cel chcemy osiągnąć?

Redesign strony przeprowadza się w konkretnym celu. Chcemy zwiększyć rozpoznawalność marki, a może umocnić naszą pozycję w oczach stałych klientów i kontrahentów? Świetnie wdrożone zmiany są doskonałym sposobem na podkreślenie naszego profesjonalizmu i pokazanie: „My się rozwijamy, warto nam zaufać”.

Oczywiście celem redesignu może być także usprawnienie zarządzania stroną, czyli np. uruchomienie nowego systemu CMS. Jeśli wcześniej w ogóle nie mieliśmy możliwości uzupełniania treści na stronie, trzeba ten błąd szybko naprawić.

Cele przeprowadzenia redesignu czasami wyznacza nam wyszukiwarka. Wystarczy wspomnieć o niedawnej zmianie wprowadzonej przez Google, które zaczęło mocno promować strony responsywne (poprawnie wyświetlające się na urządzeniach mobilnych). Jeśli nasza witryna nie ma takiej funkcjonalności, koniecznie trzeba to zmienić w procesie redesignu.

Ile to kosztuje? Jak zwykle wszystko zależy od zaawansowania prac. Na pewno nie będziemy musieli wydawać tyle, ile przy okazji budowy całkowicie nowej witryny. Nie myślmy jednak o kosztach, ale o potencjalnych zyskach płynących z przeprowadzenia profesjonalnego redesignu strony.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski