Data wpisu: 15.09.2015

Aby strona spełniała swoją rolę. Czym jest audyt strony www i jak go przeprowadzić?

Samo stworzenie pięknej strony internetowej nie kończy jeszcze procesu jej wdrażania. Decydując się na zlecenie prac agencji reklamowej koniecznie należy zwrócić uwagę na to, czy w ramach zamówionej usługi przeprowadzi ona dla nas audyt strony www. Jeśli nie chce lub nie potrafi tego zrobić, poszukajmy innego specjalisty. To bardzo ważna czynność (czy zbiór czynności), która może decydować o powodzeniu witryny w sieci i jej dotarciu do klientów.

Czym jest audyt strony www?

Generalnie agencja zajmująca się budową strony ma obowiązek stworzyć ją w taki sposób, aby nie tylko była maksymalnie funkcjonalna i efektowna, ale także dobrze odbierana przez tzw. roboty wyszukiwarki. Chodzi o to, abyśmy nie otrzymali zwykłej wydmuszki – pięknej z zewnątrz, ale pustej w środku, która nie będzie miała szans zostać odnaleziona przez klientów.

Nawet jeśli prace przeprowadzono z należytą starannością, to i tak cały proces wdrożenia strony powinien zakończyć się jej zoptymalizowaniem pod kątem SEO oraz przeprowadzeniem dokładnego audytu. Na tym etapie jest okazja, aby poprawić wszelkie niedociągnięcia. Odpowiedzialna agencja zrobi to we własnym zakresie tak, aby klient nie musiał po czasie dowiadywać się, że otrzymał produkt nie do końca odpowiadający jego potrzebom.

Audyt strony www polega na ocenie wszystkich jej elementów i funkcjonalności, mających wpływ na to, czy jest przyjazna zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce. Bada się więc jej nawigację, wszystkie kwestie techniczne, spójność graficzną, zawartość tekstową i wyłapuje ewentualne błędy programistyczne.

Jak to wygląda w praktyce?

Agencja wykonująca audyt sporządza raport na temat wyłapanych błędów i metod ich usunięcia. Oczywiście raport nie musi trafić do klienta, bo jego interesuje finalny produkt. Jest to więc dokument wewnętrzny i baza do dalszych prac. Bardzo pomocne w przeprowadzeniu dokładnej analizy są powszechnie dostępne narzędzia Google. Można przy ich użyciu sprawdzić np., czy strona poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych i czy ładuje się odpowiednio szybko.

Osobną kwestią jest optymalizacja witryny pod kątem SEO. Nowoczesna strona musi zawierać profesjonalne teksty, które pozwolą jej być dobrze odbieraną przez wyszukiwarkę i pomogą w zwiększeniu tzw. ruchu organicznego. Brak lub fatalna jakość tekstów jest obecnie jedną z głównych przeszkód na drodze do zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Czy audyt strony www można przeprowadzić samodzielnie?

Można, o ile mamy dość zaawansowaną wiedzę z zakresu programowania i SEO. Generalnie jednak zawierając umowę z agencją na przygotowanie strony, warto zwrócić uwagę na to, czy cena obejmuje również sporządzenie audytu. To bezpieczniejsze i po prostu wygodniejsze rozwiązanie.

Zdarza się jednak, że właściciele stron zlecają ich audyt już wiele miesięcy, a nawet lat po uruchomieniu witryny. Wówczas szukają firm lub indywidualnych wykonawców takiej usługi. Należy jednak pamiętać o tym, że określenie błędów jest tylko pierwszym etapem – ktoś musi je później usunąć. To kolejny wydatek.

Dlatego wybierając agencję nie można kierować się wyłącznie niską ceną usługi. Zazwyczaj wynika ona z faktu, że wykonawca nie przyłoży się do odpowiedniej optymalizacji witryny, nie zapewni nam wysokiej jakości tekstów i nie będzie nas wspierał w sytuacjach awaryjnych. Warto wziąć to pod rozwagę.

 


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Przewiń do góry