Jak zoptymalizować treści na stronie www pod kątem SEO? Kompletny poradnik

Data wpisu: 29.07.2019

Masz już stronę internetową, która jednak nie pomaga Ci w pozyskaniu tylu klientów z Internetu, ilu byś chciał. To typowy problem, z jakim zmagają się tysiące przedsiębiorców. Przyczyną niemal zawsze jest brak dostatecznej optymalizacji treści pod kątem SEO. Najczęściej wina leży po stronie właściciela witryny, który chcąc zaoszczędzić stworzył teksty we własnym zakresie, nie stosując się przy tym do zasad narzucanych przez Google. Możesz to jeszcze naprawić, ale przygotuj się na masę pracy. W naszym poradniku pokazujemy, jak krok po kroku zoptymalizować treści na stronie www pod kątem SEO.

Krok 1. Nagłówki i podtytuły.

Te elementy mają ogromny wpływ na SEO strony, ale także na jej skuteczność sprzedażową. Po pierwsze: żyjemy w kulturze skanowania, a nie czytania tekstu. Oznacza to, że przeciętny użytkownik najpierw zapoznaje się z nagłówkami i podtytułami (dobrze widocznymi na stronie) i dopiero na tej podstawie podejmuje decyzję o tym, czy zapoznać się z resztą treści. Po drugie: roboty Google poszukując odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie w pierwszej kolejności poszukują słów kluczowych właśnie w nagłówkach.

Rada

Nagłówki i podtytuły świetnie nadają się do zgrabnego „upychania” słów kluczowych, które prezentują się w nich naturalnie.

Krok 2. Linkowanie wewnętrzne.

Jeśli masz na stronie bloga, to bardzo dobrym rozwiązaniem będzie linkowanie do starszych wpisów z tych nowych. Ułatwi to użytkownikom poruszanie się po witrynie, podobnie zresztą jak robotom wyszukiwarki. Szczególnie korzystne jest linkowanie wewnętrzne do najważniejszych treści bezpośrednio związanych z przedmiotem działalności i dobrze zoptymalizowanych pod kątem SEO – np. świetnych, merytorycznych artykułów blogowych z dobrze zagnieżdżonymi słowami kluczowymi.

Krok 3. Wydłuż treści.

Gdybyśmy cofnęli się kilka lat wstecz, to zauważylibyśmy, że nawet artykuły na blogach firmowych były stosunkowo krótkie. Od pewnego czasu objętość tekstów zamieszczonych na stronach www jest jednak brana pod uwagę przez roboty Google. Dłuższa treść daje bowiem większe możliwości w zakresie wyczerpania podjętego tematu i zgrabnego umieszczenia w niej słów kluczowych. Google wyraźnie stawia na treści specjalistyczne, o dużej wartości merytorycznej. Jeśli więc obecnie masz na stronie kilkuzdaniowe teksty o charakterze wyłącznie marketingowym, czas najwyższy je rozbudować.

Krok 4. Dobierz słowa kluczowe.

Zanim w ogóle zabierzesz się za tworzenie jakichkolwiek treści na stronę internetową, musisz wiedzieć, jakich słów kluczowych będą używać Twoi potencjalni klienci. Możesz zlecić opracowanie listy fraz agencji SEO, skorzystać z Google Trends czy po prostu wyodrębnić słowa kluczowe w swojej głowie. Pamiętaj przy tym, że frazy wcale nie muszą być stosowane dosłownie – czasami jest to wręcz niewskazane, ponieważ wyglądałoby nienaturalnie w tekście.

Stosuj odmiany słów kluczowych, od czasu do czasu przedzielaj je znakami interpunkcyjnymi i spójnikami. Zawsze też w pierwszej kolejności dbaj o merytoryczny przekaz i poprawność językową. Z naszego doświadczenia wynika, że lepiej jest „dokładać” słowa kluczowe do istniejącego tekstu, niż „pisać pod SEO”.

Krok 5. Optymalizacja grafik.

Treść na stronie internetowej to nie tylko teksty. Do tej kategorii zaliczamy również elementy graficzne, w tym zdjęcia ilustrujące np. wpisy na blogu czy opisy produktów. Jeśli chcesz przeprowadzić optymalizację SEO zgodnie ze sztuką, to nie możesz zbagatelizować tych elementów. Oto dwie nadrzędne zasady:

  • Rozmiar pliku graficznego – nie warto umieszczać na stronie dużych zdjęć w bardzo wysokiej rozdzielczości, ponieważ długo się ładują. To z kolei negatywnie odbija się na jednym z czynników rankingowych, czyli page speed.
  • Znaczniki ALT – nazywane też atrybutami ALT. Są to po prostu nazwy plików graficznych, które nadaje się z poziomu systemu CMS. W tych nazwach należy umieścić słowa kluczowe.

Krok 6. Udostępnianie treści.

Na pewno zauważyłeś, że na większości blogów, w tym firmowych, znajduje się opcja udostępniania artykułów np. przez Facebook czy LinkedIn. Jest to bardzo dobry sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych. Czytelnik, któremu spodobał się artykuł, udostępnia go w swoich mediach społecznościowych, dokładając cegiełkę do efektu viralu. Im częściej jest linkowany artykuł (z zaufanych źródeł), tym lepiej oceniają go roboty Google.

Krok 7. Praca nad jakością.

Nie ma ważniejszego czynnika rankingowego niż wysokiej jakości content. Google zwraca na to szczególną uwagę, walcząc z treściami spamerskimi, bezwartościowymi czy tworzonymi tylko po to, aby zmieścić gdzieś słowa kluczowe. Tworząc teksty na stronę internetową musisz więc w pierwszej kolejności ustalić, co masz do przekazania, czy się na tym znasz, czy możesz czymś zaskoczyć swoich czytelników lub uzupełnić ich wiedzę. Dopracuj aktualne treści w taki sposób, aby od razu sprawiały wrażenie napisanych przez eksperta – oczywiście przystępnym językiem.

Nie łudź się, że uda Ci się zrobić te wszystkie kroki w ciągu kilku godzin czy nawet weekendu. Optymalizacja treści na stronie pod kątem SEO wymaga czasu, nierzadko wręcz całkowitego przeorganizowania tekstów lub napisania ich od nowa. Pamiętaj również, że nie jest to jednorazowa czynność, ale długotrwały proces – treści trzeba bowiem regularnie aktualizować.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski