Logo to absolutnie najważniejszy element identyfikacji marki. Jego powstanie natychmiast wpływa na dalsze działania firmy w zakresie marketingu. Klienci identyfikują się z logo nawet bardziej niż z nazwą (szczególnie jeśli jest trudna do wymówienia – patrz sklep budowlany Leroy Merlin). Właśnie dlatego do wszelkich zmian w logotypie trzeba podchodzić z ogromną ostrożnością. Nie ma jednak sensu z tym przesadzać, bo bywają sytuacje, gdy zmiana logo – nawet diametralna – ma sens.
No dobrze, nie możesz tego zrobić, bo nigdy nie będzie obiektywny wobec swojego ukochanego biznesu. Poproś więc o to znajomych, może nawet kontrahentów. Zapytaj ich, co sądzą o Twoim logo? Czy im się podoba? Jakimi słowami by je określili?
Dobrym pomysłem będzie też wykonanie testu krzyżowego, czyli zestawienie logo Twojej firmy ze znakami konkurencyjnych marek. Poproś testerów o szczerą opinie i wskazanie, które logotypy najbardziej im się podobają i dlaczego. To będzie pierwszy krok do przekonania się, czy rzeczywiście nadszedł czas na zmiany.
W projektowaniu grafiki, podobnie jak w większości dziedzin życia, obowiązują konkretne trendy, które regularnie się zmieniają. Oczywiście nie zawsze trzeba za nimi ślepo podążać – w przypadku logotypu byłoby to wręcz absurdalne. Jednak jeśli minęło już sporo lat od momentu, gdy grafik zaprezentował Ci projekt logo Twojej firmy, warto się zastanowić, czy przystaje one do dzisiejszych czasów.
Wiele zależy tutaj od tego, kim są Twoi klienci. Jeśli, podobnie jak np. 10 lat temu, nadal są to ludzie młodzi, dynamiczni, otwarci, prawdopodobnie Twoje obecne logo nie do końca ich przekonuje. Wówczas dobrze będzie pomyśleć nad liftingiem – to wcale nie musi być radykalna zmiana!
Popatrz na gigantyczne marki: Google, Apple, Coca-Cola, Skoda, Fiat – wszystkie one w ostatnich latach wprowadziły zmiany w swoich logotypach. W przypadku Fiata i Skody była to wręcz rewolucja. Firmy tego formatu nie mogą sobie pozwolić na błędy wizerunkowe, bo w ten sposób straciłyby miliony euro. Skoro więc one podjęły ryzyko, Ty tym bardziej możesz to zrobić.
Często jest tak, że firmy decydują się na zmianę logo – nie tylko kosmetyczną, ale diametralną, pod wpływem strategii rozwoju. Nowa grupa docelowa, nowe rynki, nowa oferta – to wszystko powoduje, że pierwotny znak może nie do końca pasować do charakteru marki. Im wcześniej nastąpi zmiana, tym lepiej, bo pozwoli to szybciej przyzwyczaić klientów do nowej komunikacji.
Pamiętaj przy tym, że zmiana logo pociąga za sobą konieczność modyfikacji wszystkich elementów identyfikacji wizualnej marki, a więc także strony internetowej, materiałów reklamowych, czasami hasła a nawet nazwy. To już zakrawa na rewolucję i olbrzymie ryzyko,
Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.