Data wpisu: 13.06.2016

Logo, logotyp, sygnet – na czym polegają różnice?

Logo to podstawowy i chyba najważniejszy element identyfikacji wizualnej marki. Warto przy tym wiedzieć, że znak ów składa się z różnych elementów, a ich nazw nie należy mylić ze sobą. Będzie to bardzo przydatna wiedza dla wszystkich, którzy planują zlecić produkcję loga i mogą spotkać się z różnymi pytaniami ze strony wykonawcy. Wszystko wyjaśnimy w tym krótkim wpisie.

Logo to marka, marka to logo

Słowem wstępu przypomnijmy (jeśli ktokolwiek o tym zapomniał lub nie miał tego świadomości): logo jest niezbędne, aby firma mogła rozpocząć jakiekolwiek działania marketingowe i w ogóle zaistnieć w świadomości klientów. Aby to zrozumieć wystarczy wykonać prosty test:

  • Pomyśl o Pepsi
  • Pomyśl o Apple
  • Pomyśl o Nike
  • Pomyśl o Adidasie

Za każdym razem przed oczami stają loga tych firm, prawda? Dokładnie tak to działa. Dlatego każda marka na świecie dwa razy przemyśli wprowadzenie jakichkolwiek zmian w swoim logo, bo wie, że klienci są przyzwyczajeni do tego elementu identyfikacji. Złe posunięcia mogą mieć fatalne skutki.

Logo składa się z...

Przechodzimy do sedna tego wpisu. Logo praktycznie zawsze składa się z dwóch podstawowych elementów:

  • Logotypu – jest to graficzne przedstawienie nazwy firmy/marki, najczęściej w formie zapisu tekstowego. Projektant wybiera określoną czcionkę, styl i kolor – każdy z tych elementów musi mieć ścisły związek z marką i kojarzyć się w jakiś sposób z jej działalnością. Logotypem jest np. znak Google.
  • Sygnetu – jest to symbol graficzny, który jednoznacznie kojarzy się z daną marką/firmą. Zostanie z nią na długo (czasami na zawsze). Sygnet jest często wykorzystywany zamiast pełnego logo, szczególnie na materiałach, gdzie brakuje miejsca na przedstawienie całego znaku. Słynnym sygnetem jest np. nadgryzione jabłko marki Apple czy znak Pepsi.

Pełne logo zawsze łączy logotyp z sygnetem, choć oba te elementy nie są konieczne, aby stworzyć znak firmy. Niektóre marki decydują się na sam logotyp, inne na sam sygnet. Wybór zawsze zależy od oczekiwań i planów dotyczących rozpowszechniania znaku wśród klientów.

Warto wiedzieć

Dodatkowym elementem logo może być claim, czyli hasło marki, które zwykle umieszcza się pod logotypem/sygnetem.

Bez względu na wybór ostatecznej formy logo trzeba pamiętać, aby znak ten pełnił rolę zarówno marketingową (był efektowny, przyciągał uwagę), jak i informacyjną (kojarzył się z określoną branżą, zdradzał coś na temat marki, był czytelny).


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry