Data wpisu: 11.03.2016

Dlaczego to logo TYLE kosztuje?! Znak firmowy kontra znaczek graficzny

Postanowiliśmy napisać kilka słów o oburzeniu klientów, którzy zdają się nie rozumieć, po co  właściwie zabrali się za prowadzenie biznesu. Non stop słyszymy pytania brzmiące mniej więcej tak: „Czyś Pan oszalał? XXX złotych za te parę kresek? Zrobię sobie to samo w pół godziny w Paincie”. Stara śpiewka. Odpowiedź na pytanie, dlaczego dobre logo sporo kosztuje jest bardzo złożona i nie do każdego trafiają logiczne argumenty. Podejmiemy jednak tę próbę.

Logo firmy jest inwestycją napędzającą kolejne inwestycje

Zamawiają projekt logo dla swojej firmy trzeba mieć na uwadze prosty fakt: ten znak będzie pracował na markę biznesu i się z nim kojarzył dużo bardziej niż każdy inny element identyfikacji wizualnej. Dla większości klientów „twarzą firmy” jest właśnie logo, nic innego. Logicznym wydaje się więc zrobienie wszystkiego, aby owa twarz była ładnie umalowana, atrakcyjna i zawsze uśmiechnięta.

Trudno zatem zrozumieć intencje, jakimi kierują się firmy za wszelką cenę szukające oszczędności na projekcie logo. Tak, do nas też trafiają „oferty” od przedsiębiorców dysponujących oszałamiającą kwotą 100-200 złotych, którzy chcieliby w ramach takiego „budżetu” mieć świetny znak graficzny. Ze znakiem będzie ciężko – o znaczku możemy natomiast dyskutować.

Pisząc już zupełnie poważnie podkreślmy, że logo zawsze należy traktować w formie inwestycji. Na tym znaku firma oprze swoje późniejsze działania marketingowe, w które włoży kolejne, niemałe pieniądze. Będą to środki wyrzucone w błoto, jeśli klient zawsze na końcu trafi na logo wyglądające tak, jakby ktoś faktycznie zrobił je w przerwie między kanapką a kawą.

Po co Ci właściwie logo?

To zasadnicze pytanie, na które musi sobie odpowiedzieć przedsiębiorca jeszcze zanim wpadnie na genialny pomysł szukania grafików (często gimnazjalistów), którzy „machną” mu logo w cenie paczki kawy i tabliczki czekolady. Znak firmowy ma przede wszystkim wyróżniać biznes na tle konkurencji. Ma być naturalnie identyfikowany z firmą. Nie będzie taki, jeśli postawimy na coś słabego, wtórnego i kiepskiego technicznie oraz mało kreatywnego.

Profesjonalne logo nie jest byle jakim rysunkiem, zwykłą czcionką czy lekko zmodyfikowanym znakiem graficznym perfidnie ukradzionym z sieci. Jeśli tak się je traktuje, wówczas należy się poważnie zastanowić nad tym, czy prowadzenie biznesu ma w ogóle sens?

Logotyp ma służyć marce przez lata, co oznacza, że musimy przewidzieć jego skuteczność i atrakcyjność w dłuższej perspektywie. Taka analiza nie trwa pół godziny. W praktyce to ona zajmuje najwięcej czasu i właśnie za ten czas trzeba odpowiednio dużo zapłacić.

To tak, jak z kupnem samochodu. Jeśli chcemy jeździć nim przez kilka lat i mieć pewność, że nie rozpadnie się na pierwszym zakręcie, musimy sięgnąć głębiej do kieszeni i udać się do salonu lub dobrego komisu. Chyba, że ktoś lubi niezdrową adrenalinę i chce eksperymentować ze swoim zdrowiem – wówczas nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z usług złomowiska.

Zobacz cennik projektowania logo.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry