Ile kosztuje zaprojektowanie logo firmy i co wpływa na wysokość ceny?

Data wpisu: 11.01.2016

Sprawa jest oczywista – każda firma powinna posiadać specjalny znak identyfikujący ją na rynku, który z czasem stanie się głównym elementem jej wizerunku. Brzmi poważnie, prawda? Nic więc dziwnego, że do tematu trzeba podejść kompleksowo i profesjonalnie. Dlatego trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na tytułowe pytanie, ile kosztuje zaprojektowanie logo firmy. Wszystko bowiem zależy od zakresu prac, oczekiwań przedsiębiorcy oraz tego, czy rozumie on, że profesjonalne logo ma ogromny wpływ na ogólny odbiór jego biznesu przez klientów.

Kto może zaprojektować logo Twojej firmy?

Bez urazy, ale na pewno nie Ty sam. Chyba, że jesteś utalentowanym grafikiem i właśnie ruszasz z własnym studiem graficznym lub agencją reklamową. W przeciwnym razie zostaw to profesjonalistom. Do znudzenia będziemy przypominać, że z biznesem się nie eksperymentuje, a jego wizerunek, przynajmniej na początkowym etapie rynkowej ekspansji, jest równie ważny, jak jakość świadczonych usług czy innowacyjność produktów.

Dobre logo firmy musi spełniać kilka warunków:

  • być unikalne;
  • dobrze komunikować, czym firma tak naprawdę się zajmuje;
  • utrwalać nazwę marki w świadomości klientów;
  • dobrze trafiać w gusta grupy docelowej;
  • być profesjonalne i doskonałe jakościowo.

Są to oczywiście zasady mocno uniwersalne, a ich skonkretyzowanie następuje dopiero w toku prac nad właściwym projektem. Generalnie studio graficzne musi się skupić na tym, jak firma chce się zaprezentować klientom, ale także nad tym, czego od firmy z danej branży oczekują klienci. Oczywistym jest przecież, że zupełnie innych środków wyrazu użyjemy w kontekście biznesu rozrywkowego czy adresowanego do młodszych konsumentów, a innych w odniesieniu do bardzo poważnego, specjalistycznego rynku.

Różne punkty widzenia

Jeśli zlecisz przygotowanie projektu logo Twojej firmy profesjonalnej agencji, to możesz mieć pewność, że tematem zajmie się przynajmniej kilka osób. Ważne jest bowiem połączenie szeregu umiejętności. Talentu grafika, wyczucia art directora, nierzadko kreatywności copywritera (jeśli logo ma być uzupełnione claimem). Dlatego optymalnym rozwiązaniem jest wybranie usługi gwarantującej, że Twoim projektem zajmie się zespół kreatywny.

Wbrew pozorom stworzenie logo nie jest ani łatwe, ani szybkie. Praca zaczyna się od opracowania listy luźnych skojarzeń związanych z biznesem, z której później wyodrębnia się najlepsze koncepcje. Z nich grafik układa projekt w kilku wersjach i na tej bazie pracuje nad finalnym efektem. Pamiętamy przecież, że wszyscy działamy na bardzo trudnym rynku, na którym ciężko jest się wyróżnić

No dobrze, ale ile kosztuje zaprojektowanie logo dla firmy?

Napiszemy konkretnie: jeśli zależy Ci na naprawdę świetnym, profesjonalnym, unikatowym projekcie logo, wówczas przygotuj się na co najmniej kilka tysięcy złotych wydatku. Jednak bliżej 4000 złotych, a nie 200. Zszokowany? Niepotrzebnie. Znamy agencje, które nie podejmują się nawet przeczytania briefu bez uprzedzenia klientów, że projekt logo kosztuje kilkanaście tysięcy. Cóż, prawa rynku.

Zastanawiasz się pewnie, co ma wpływ na finalną cenę projektu? To proste. W grę wchodzą kwestie typowo techniczne, czyli:

  • liczba zaproponowanych klientowi projektów;
  • dopuszczalna liczba poprawek w projekcie;
  • to, czy projekt ma się składać wyłącznie z nazwy firmy, czy też ma być w nim umieszczony sygnet (jakiś charakterystyczny znak).

Generalnie wszystko rozbija się więc o czas, jaki na przygotowanie logo musi poświęci studio graficzne, a także to, czy w pracach musi wziąć udział zespół kreatywny. Ostateczna cena zawsze zostanie podana dopiero po tym, jak wypełnisz brief i wskażesz w nim swoje konkretne oczekiwania.

Logo jest bardzo ważnym elementem identyfikacji wizualnej Twojej firmy, dlatego od razu odrzuć możliwość szukania zbyt daleko idących oszczędności na projekcie. To błędne myślenie, które źle rokuje dla dalszego powodzenia biznesu.

 

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski