Data wpisu: 08.10.2015

Logo firmy powinno być... 5 zasad tworzenia dobrego znaku marki

Klasyczne pytanie, na które wciąż udzielamy tych samych odpowiedzi. Dlatego w końcu postanowiliśmy napisać dla Was klarowny poradnik na temat tego, jakie powinno być dobre logo firmy. Czy można to zamknąć w kilkunastu zdaniach? Oczywiście, że nie. Jednak podstawy są niezmienne i naprawdę warto je sobie przyswoić przed zleceniem realizacji projektu agencji. Zaczynamy. Logo firmy powinno być...

… ponadczasowe

Na to zwracamy zawsze szczególną uwagę. Pewnie, że nikt nie potrafi przewidzieć, jak długo nasza marka utrzyma się na rynku. Warto jednak założyć, że biznes się powiedzie. W takiej sytuacji stawiajmy na logo, które będzie łatwo poddawać się procesowi odświeżenia i nie będzie wymagało drastycznej zmiany np. po 5 latach. Bywa tak w sytuacji, gdy firma zmienia profil działalności. Tu od razu przechodzimy do kolejnego punktu, a więc...

...nieskomplikowane

Szalejącym grafikom dziękujemy. Tworzenie projektów na potrzeby reklamy (bo taką funkcję także spełnia logo) bazuje na powściągliwości, wysokiej estetyce i skupieniu na tym, aby efekt pracy był zrozumiały dla odbiorcy. Dlatego właśnie współczesny trend każe rezygnować z charakterystycznych znaków umieszczanych w obrębie logo.

Jeśli prowadzimy firmę hydrauliczną, to naprawdę nie musimy koniecznie naciskać na to, aby w naszym firmowym logotypie znalazł się klucz nastawny czy krople wody. Trzeba jak najlepiej wyeksponować nazwę, a wszystko, co temu przeszkadza, lepiej od razu usunąć.

...uniwersalne graficznie

To już kwestia techniczna, ale bardzo ważna. Logo należy zaprojektować w taki sposób, aby równie dobrze wyglądało ono w pełnym kolorze, w wersji czarno-białej, w negatywie, po ogromnym powiększeniu, po zminimalizowaniu do rozmiaru znaczka pocztowego. Nie zawsze przecież możemy przewidzieć, w jakiej formie nasze logo będzie eksponowane na zewnątrz.

...łatwo zapadające w pamięć

Kluczowa kwestia z punktu widzenia biznesowego sukcesu. Pewnie, że każdy chciałby, aby jego logo było niezwykłe, jedyne w swoim rodzaju i fantastycznie piękne. Pamiętajmy jednak, że poza funkcją typowo reprezentacyjną, ten znak ma przede wszystkim utrwalać świadomość marki wśród klientów. Dlatego musi być ono na tyle proste i sugestywne, aby klienci od razu kojarzyli je z daną firmą.

Przykłady? Pomyślmy o firmie Nike. Co widzimy? Zapisaną charakterystyczną czcionką nazwę i oczywiście „ptaszka”. A to przecież naprawdę żaden wielce odkrywczy element.

...zrozumiałe dla odbiorcy

Znów wracamy do absolutnie podstawowej zasady tworzenia logo, czyli prostoty. Aby odbiorca po ujrzeniu znaku od razu wiedział, co za nim stoi, należy ograniczyć dążenie do maksymalnego skomplikowania przekazu – jest to przecież bardzo kuszące, bo takie logotypy zwykle są najbardziej efektowne. Kluczowe jest więc dobranie takich środków, aby logo było proste, ale jednocześnie bezpośrednio związane z działalnością firmy, szczególnie dopiero wchodzącej na rynek.

Można ten efekt osiągnąć nawet stosując samą czcionkę i nazwę firmy. Eleganckie litery z odpowiednim tłem skojarzą się z modą wysokich lotów lub profesjonalnymi usługami doradczymi/prawniczymi/biznesowymi. Fikuśny styl będzie natomiast odpowiedni chociażby dla firm działających w branży młodzieżowej czy dziecięcej.

Niestety, w przypadku klientów emocjonalnie związanych ze swoim biznesem, często górę biorą ich subiektywne odczucia, gust, wyobrażenia. Dlatego zachęcamy – warto zdać się na pogląd specjalistów, którzy o promocji marki mają naprawdę szerokie pojęcie. Życzymy tylko dobrych wyborów i świetnych projektów!


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz ofertę

Przewiń do góry