Zanim zamówisz projekt logotypu marki

Data wpisu: 29.05.2018
Zdjęcie główne #1482 - Zanim zamówisz projekt logotypu marki

Logo to kluczowy element identyfikacji marki – co do tego nikt nie może mieć wątpliwości. Na szczęście czasy, gdy przedsiębiorcy masowo zamawiali projekty za 20 złotych na popularnym portalu aukcyjnym powoli mijają. Obecnie obserwujemy duży wzrost zainteresowania profesjonalnymi, unikalnymi logotypami. Zanim zamówisz taki projekt, u nas czy w innym studiu graficznym, dobrze się zastanów nad kilkoma kwestiami.

Przejrzyj projekty konkurencji

Nie chodzi o to, abyś się na nich wzorował czy tym bardziej oczekiwał skopiowana czyjegoś pomysłu. Logotypy konkurencyjnych firm pozwolą Ci natomiast ocenić, jakie trendy obowiązują w branży, a także znaleźć jakieś obszary wyróżniające Twój biznes.

Jaka ma być Twoja marka?

To kluczowe pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Zastanów się, do kogo kierujesz swoją ofertę. Czy chcesz, aby marka była pozycjonowana jako luksusowa, dostępna dla każdego, a może bardzo tania? Te informacje pozwolą grafikowi stworzyć projekt, który będzie idealnie dopasowany do oczekiwań grupy docelowej. Jeśli nie potrafisz znaleźć tożsamości dla swojej marki, skorzystaj z pomocy fachowców od brandingu.

Nie szukaj dziwnych punktów wspólnych

Zdarza się, że zgłaszają się do nas klienci mający bardzo konkretne wyobrażenie logotypu swojej marki. Chcą na przykład, aby znak przedstawiał łuk. Dlaczego akurat łuk? Ponieważ właściciel firmy jest spod znaku Strzelca. Może i brzmi głupio, ale takie sytuacje naprawdę się zdarzają. Owszem, możemy inspirować się jakimiś luźnymi skojarzeniami osobistymi, jednak najważniejsze jest, aby logo dobrze komunikowało misję marki i pozycjonowało ją w konkretnej branży.

Spisz sobie wszystko, co chciałbyś powiedzieć o swojej firmie

Te notatki przydadzą Ci się na etapie wypełniania briefu dla studia graficznego. Nie będziesz mieć później wrażenia, że o czymś na pewno zapomniałeś. Im szybciej i bardziej szczegółowo wypełnisz brief, tym krótszy będzie czas realizacji projektu. Odpadnie nam też problem z poprawkami, które zgłaszają klienci „nagle oświeceni”, że jednak zapomnieli wspomnieć o czymś ważnym w briefie.

Zastanów się nad kompleksowym brandingiem

Logotyp to ważny, ale niejedyny element wizerunku marki. Musisz wziąć pod uwagę ryzyko, ze nowy projekt za nic nie będzie pasować do starej strony, a nawet nazwy firmy czy wiodącej kolorystyki. Naprawdę bardzo często zdarza się, że jeszcze przed podjęciem się realizacji usługi, sugerujemy klientowi zainwestowanie w kompleksowy branding. Nie po to, aby dodatkowo zarobić, ale wyłącznie w celu zapewnienia klientowi jak najlepszego zestawu narzędzi do rozwijania biznesu.

Wniosek? Nie może być tak, że budzisz się rano i myślisz: „O, to jest dobry dzień, aby zamówić sobie nowe logo.” Sprawa musi zostać bardzo dokładnie przemyślana. To przyniesie wymierne korzyści na etapie realizacji projektu.

Autor wpisu: Soluma Interactive, Grzegorz Wiśniewski