Logo – wszystko zostało już napisane na temat jego wpływu na rozpoznawalność marki i w konsekwencji jej sukces biznesowy, a jednak nadal obserwujemy, jak wiele firm kompletnie to ignoruje. Oszczędzają, wydziwiają, traktują logotyp swojej marki jak fryzurę: zróbcie mi takie logo, jak ma firma X, tylko zmieńcie nazwę. To powinno być proste i tanie, prawda? Nie, nieprawda, bo podchodząc poważnie do biznesu nie można w taki sposób traktować znaku firmowego. Oczywiście na rynku działa wielu wykonawców, którzy chcąc zarobić na chleb podejmą się nawet zamachu na podstawowe zasady projektowania logo, byle tylko klient szybko zapłacił i więcej się nie pojawił.
My działamy inaczej, a ponieważ lubimy dzielić się wiedzą, to przygotowaliśmy zestawienie 5 największych (i niestety powielanych na potęgę) błędów w projektowaniu logo firmy. Miłego czytania i zgrzytania zębami.
- Trendy, trendy, trendy – zmorą współczesnych logotypów jest to, że większość projektów jest do siebie podobna. Powstają bowiem zgodnie z obowiązującymi trendami, co wbrew pozorom nie jest dobrą drogą. Dlaczego? Ponieważ taki znak szybko się starzeje. Moda przemija, a firma zostaje z czymś, co nie będzie wkrótce przystawać do nowych trendów. Dlatego należy projektować logo uniwersalne.
- Ja chcę sygnet! - sygnety są fajne i można w ten sposób zaprojektować naprawdę rewelacyjne logo, ale pamiętajmy, że znak ma przede wszystkim promować markę i się z nią kojarzyć. Jeśli firma dopiero startuje i nie ma ugruntowanej pozycji na rynku, wówczas lepiej jest stworzyć dla niej logo oparte na typografii, czyli odpowiednim graficznym przedstawieniu nazwy.
- Misz masz – chaos w logo jest ogromnym grzechem grafika. Znak musi być spójny z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy, nie wolno więc w nim stosować różnych fontów, niezwiązanych z typografią sygnetów czy – to już totalna przesada – kupionych lub ukradzionych gotowych grafik. Taki znak wygląda niepoważnie, mało profesjonalnie i kojarzy się z czymś tanim. Naprawdę, nawet laik zauważy różnicę.
- Błędy techniczne – logo powinno zostać zaprojektowane w wektorach, co dotyczy generalnie wszystkich projektów graficznych. Dlaczego? Ponieważ wówczas nie ma żadnych ograniczeń w jego wykorzystaniu w różnych projektach. Jeśli grafik zaprojektuje logo wyłącznie rastrowo, to klient będzie miał murowane problemy z jego późniejszą reprodukcją np. na plakatach czy banerach reklamowych.
- Zbyt skomplikowany projekt – logo, przy którego projektowaniu grafik postanowił dosłownie wyżyć się na myszce i pokazać wszystko, o czym myślał jedząc śniadanie, zawsze będzie wiązać się z problemami dla klienta. Nie tylko jest nieczytelne, ale także kłopotliwe w reprodukcji. Pamiętajmy, że znak będzie wykorzystywany na różnych nośnikach i skalowany do potrzeb strony www może po prostu przypominać jedną wielką kropę. Siła logo tkwi w prostocie.
Błędy, o których wspominaliśmy, zawsze wynikają z dwóch kwestii: nadmiernego oszczędzaniu na projekcie oraz słabych umiejętnościach grafika. Zabawne, że jedno zawsze wynika z drugiego. Tanio i dobrze się po prostu nie da – zaufaj nam.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive