Grafika reklamowa była, jest i będzie potrzebna. Bez dobrej jakości materiałów graficznych trudno sobie wyobrazić porządną kampanię reklamową, a nawet start firmy na rynku. Grafik tworzy logo i inne elementy identyfikacji wizualnej, banery, ulotki, plakaty, layout strony www – po prostu bez niego się nie da. Projektowanie grafiki reklamowej jest jednak czymś więcej niż tylko nanoszeniem obrazów na ekran komputera. Kwestie estetyczne schodzą na drugi, czasami nawet na trzeci plan. Najważniejsze jest, aby reklama była skuteczna pod względem sprzedaży.
Oto 10 zasad, którymi trzeba się kierować w tej branży, by spełnić postulat skuteczności.
- Skuteczna reklama to taka, która sprzedaje – zawsze o tym pamiętaj.
- Jeśli masz zaprojektować ulotkę, plakat, banner czy layout strony www zawsze najpierw poczekaj na treść. To ona jest najważniejsza, a Twoje grafiki mają ją uatrakcyjnić.
- Nie myśl sztampowo – jeśli projektujesz logo, to naprawdę nie zaczynaj od projektu monogramu. Może wyglądać fajnie, „ale to już było”. Milion razy.
- Jeśli dostałeś treść do reklamy, to pamiętaj, aby ją szanować. Nie wyrzucaj żadnych fragmentów tylko dlatego, że Ci się nie mieszczą. Masz zrobić taki projekt, aby wszystko się zmieściło. Po tym można poznać świetnego grafika.
- Nie kradnij pomysłów – pewnie, że niektóre schematy się powtarzają i trudno tego uniknąć, jednak staraj się wypracować własny styl. Twoim największym sukcesem będzie moment, w którym inni graficy będą naśladować Twój styl.
- Główny element jest zawsze najważniejszy – jeśli projektujesz ulotkę, to przede wszystkim skup się na głównym elemencie graficznym, czyli tym, który ma przyciągnąć wzrok klientów. Szlaczki i inne bajerki są fajne, ale nie poświęcaj im więcej czasu niż jest to niezbędne.
- Nie lekceważ czcionki – dobre logo może się przecież składać z samych liter i być rewelacyjnie skuteczne. Pamiętaj jednak, aby dobrać czcionkę według jakiegoś pomysłu i charakteru marki, a nie taką, która jest akurat w modzie.
- Nie bój się stawiać na swoje pomysły – brief wypełniony przez klienta jest ważny, ale wszyscy wiemy, że klienci o wielu rzeczach nie mają pojęcia. Jeśli więc sądzisz, że Twój pomysł będzie lepszy niż ten zaproponowany przez klienta, nie bój się go forsować, ale pod warunkiem mocnego uzasadnienia.
- Nie projektu tego, czego potrzebuje klient – Twoim zadaniem jest zaprojektowanie grafiki reklamowej, która odpowiada oczekiwaniom, potrzebom, a nawet pragnieniom grupy docelowej. Jeśli Twoja grafika będzie podporządkowana tylko wizji klienta, to zadowolisz go, ale nie zagwarantujesz sukcesu kampanii. Klient do Ciebie nie wróci.
- Bierz odpowiedzialność za swój projekt – jeśli nie masz czasu na realizację, to odrzuć zapytanie, zamiast brać na siebie zbyt dużo obowiązków i projektować słabe rzeczy. Pracujesz na markę, a każdy projekt składa się na jej wizerunek.
Te zasady, choć znane każdemu profesjonalnemu grafikowi, przydadzą się też właścicielom firm zlecającym prace graficzne. Warto je zapamiętać, aby mieć wizję tego, jak powinny wyglądać naprawdę dobre materiały reklamowe.
Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive